Zenuwachtig van het liefdeslied

'Ik moet iets hebben met een nummer', zegt Stanley Burleson dinsdagmorgen in het Muziekcentrum voor de Omroep en hij is op dit moment nog niet zover....

Het gedicht van J.C. Bloem is getoonzet door de Haagse componist Léon Orthel (1905-1985) en zal zaterdagavond door Burleson worden gezongen op de Avond van de Liefde in het Utrechtse muziekcentrum Vredenburg. Eerlijk gezegd, Stanley Burleson wordt een beetje zenuwachtig van de Avond van de Liefde.

Hij heeft als zanger naam gemaakt in grote musicals en mist 'de beats en de grooves' op de repetities in Hilversum. 'Ik zit alleen maar naar de dirigent te koekeloeren', zegt hij. De liefdesliedjes, veelal uit het populaire genre, zijn van een klassiek arrangement voorzien en Jurre Haanstra, een van de arrangeurs, hoopt dat de lichte en de zware muze elkaar vóór zaterdagavond vinden.

Dinsdag is het nog zoeken. Burleson: 'Het is zo'n andere manier van werken. Ik ben gewend langdurig te repeteren en dan pas ga ik het podium op. Dit is een kwestie van je huiswerk doen en, bááff, dan moet het meteen gebeuren.'

Niet alleen Burleson heeft last van onwennigheid. Ook cabaretière Mylène d'Anjou is nog op zoek naar haar plek in het samenspel met dirigent Lawrence Renes en het Radio Philharmonisch Orkest. D'Anjou weet nauwelijks raad met het gedragen Scheiden. Ze volgt voorzichtig het orkest en vraagt zich na afloop af wat ze zichzelf op de hals heeft gehaald met deze ontmoeting der muzen.

Scheiden is een negentiende-eeuwse compositie van Johannes Verhulst en een van de weinige nummers die zaterdagavond niet bekend in de oren zullen klinken. Het programma is samengesteld door Jacques Klöters en Kick van der Veer, die ooit het Nederlandse lied geboekstaafd hebben in de cd-box Ik zou je het liefst in een doosje willen doen. De meeste liefdesliedjes zullen zaterdag in Vredenburg van dat type zijn.

Liefdesliederen zijn zeldzaam in de moderne klassieke muziek. Na veel speurwerk werden twee gedichten gevonden, die door Orthel in liedkunst zijn omgezet. Een daarvan is 'Eenzaam sterven' van Bloem.

Haanstra: 'Het is een prachtig pianostuk, boeiend ook om zo'n compositie voor twee handen naar een orkest te vertalen. Het orkest wordt als het ware de derde hand, die brengt de pasteltinten aan.'

Stanley Burleson is uitverkoren om het te zingen, heeft dinsdagmorgen al wel het muzikale tapijt horen leggen, maar vraagt zich dinsdagmiddag nog af hoe hij zich daarop moet bewegen. 'Jurre wil dat ik klein begin en dat ik dan in het midden tot een uitbarsting kom.'

De dichter Bloem is een onbekende voor Burleson en het gedicht, met zijn verstilde ritme, staat ver van hem af. 'De sfeer en de tekst zijn op zichzelf heel duidelijk. Ik vind het ook erg mooi, maar ik probeer nog steeds uit te vinden wat het voor mij betekent. Dat mag trouwens best iets anders zijn dan hier bedoeld is.'

Daarom is het misschien wel handig dat 'Eenzaam sterven' geen referentiepunt heeft, dat het geen evergreen is die iedereen nog in zijn hoofd heeft. Burleson: 'Je hoeft er in die zin niet iets mee te doen, je hoeft het niet naar je toe te halen.'

Misschien staat Stanley Burleson nog wel te veel in het leven om de door Bloem verwoorde eindigheid te beseffen. 'Je holt van het een naar het ander. Je neemt niet eens de tijd om ergens van te genieten.'

Burleson zoekt altijd een bepaald gevoel dat bij het karakter van een songtekst hoort. Hij moet lang nadenken voordat hij het passende gevoel bij 'Eenzaam sterven' gevonden heeft. 'Voorzichtigheid', oppert hij eerst en dan met grote stelligheid: 'Vertrouwen, dat is het. Ja, die richting moet het op.'

Jurre Haanstra heeft dat dinsdag in elk geval al in ruime mate. We komen er vast wel uit, roept hij, en dat geldt ook voor de expeditie van Mylène d'Anjou. 'Het komt altijd goed, zeker met zo'n fantastische orkest.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden