Zelfs wc-stop bij AH 'gebruiksmoment'

'Verrek, ze zijn dicht.'..

Van onze verslaggever Peter van Ammelrooy

Met een verweesde winkelkar staat een ouder echtpaar voor de gesloten deuren van de Albert Heijn in Leidschendam. De boodschap dat álle 678 AH-winkels deze maandag in de race om de klant een pitstop maken, is hun ontgaan.

Binnen wist de schoonmaakploeg de laatste sporen uit van de grootste transformatie die Albert Heijn in jaren doormaakt. De grootste kruidenier van Nederland heeft zijn hele assortiment op de schop genomen. Wat overbleef van de gemiddeld 25 duizend producten heeft een andere plek gekregen. Een medewerkster legt in de lege winkel de metamorfose met een digitale camera vast.

'Leuk voor op de website van het personeel', merkt Cees van der Meer moe, maar tevreden op. De supermarktmanager leidt zijn bezoek rond in een vernieuwde Albert Heijn. Alle producten zijn er gegroepeerd rond het moment waarop ze worden gebruikt. Ontbijt, lunch, tussendoortjes, diner.

'Vroeger kon je pastasauzen op wel vier verschillende plekken vinden en dan niet per se naast de pasta', legt Van der Meer uit. Het waren de leveranciers die bepaalden waar hun producten stonden. En anders waren het wel de distributiecentra die vreemde combinaties in één laadkar duwden. 'Zo ging het dan ook de schappen in.'

Niet bij de nieuwe AH. Moest eerst de klant tangoënd op zoek naar alle spullen voor het ontbijt, nu hebben de schappen een dans uitgevoerd. Alles heeft een voor de klant meer logische plek gekregen.

Een voorbeeld. Vroeger stond bij Albert Heijn het wc-papier naast pampers, de wc-eend bij de schoonmaakmiddelen en de voorbevochtigde tissues in het rek naast de tandenpasta. Nu het bezoek aan het toilet tot 'gebruiksmoment' is bestempeld, staan die producten bij elkaar - samen in de 'poepstraat', als Van der Meer het even oneerbiedig mag zeggen.

Groot is de nadruk op kant-en klaar-maaltijden bij AH nieuwe stijl. Bij de ingang kan de inwendige mens op elk moment van de dag worden bevredigd - met vruchtensappen voor ontbijt en lunch tot moussaka voor het avondeten. Twee keer per week doet Albert Heijn een suggestie voor het diner en zet alle ingrediënten in één schap bij elkaar. Wie honger krijgt tijdens het winkelen, kan een warm pizzaatje of appelgebakje inslaan.

De klant hoeft ook niet meer te zoeken naar de aanbiedingen. Er is een speciale bonus-straat, waar alle kortingen uit de krant samenscholen. Wat een filiaal op eigen houtje afprijst, staat met een vlaggetje op de planken. Wie de weg kwijt is kan een service-ambassadeur om bijstand vragen. Elke winkel krijgt er minstens één, in Leidschendam zijn ze vier man sterk.

Voor het slotstuk van operatie Pitstop, zoals AH de vernieuwing van zijn supermarkten heeft gedoopt, zijn 50 duizend medewerkers drie etmalen in touw geweest. In Leidschendam kwam zondag de hoogste baas van AH Nederland, Dick Boer, op bezoek. 'Zo moet het.'

Maandagmiddag rusten de laatste ploegen uit op een steiger naast een kanaal. De fotograferende medewerkster gaat onder juid gejoel het water in. Vandaag wijst ze - opgedroogd - de eerlijke vinders van het winkelwagentje de weg langs de 'gebruiksmomenten'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden