Zelfs Lionel Messi zag het niet altijd zitten

De Grote Donorshow van BNN en de Impossible is Nothing-campagne van Adidas behoren tot de grote winnaars van de Gouden en Zilveren Lampen, de reclameprijzen van de Art Directors Club Nederland (ADCN)....

De Adidas-campagne Impossible is Nothing kreeg een Gouden en een Zilveren Lamp. In de commercials beschrijven sporters hoe ze het zwaarste moment in hun leven hebben overwonnen. Zo vertelt topvoetballer Lionel Messi dat hij op zijn elfde problemen kreeg met groeien, maar dat hij zijn geringe lengte uiteindelijk gebruikte om beter te kunnen voetballen.

De commercials beginnen met een tekening die de sporters van zichzelf maken. Daarna gaat de tekening over in een animatie die het verhaal van de sporter verbeeldt. Een ingetogen campagne, vindt Hans van Dijk, creatief directeur van Skipintro en één van de juryvoorzitters. ‘Sporters worden vaak neergezet als helden. Of leuk voetballend op artistiek armoedige pleintjes. Maar het aardige is dat ze laten zien dat sporters gewone mensen zijn die het ook niet altijd makkelijk hebben.’

Meer dan veertig sporters deden mee, onder wie David Beckham. ‘Er was geen script’, zegt Thomas van Schaik, hoofd internationale PR van Adidas. ‘Alle teksten komen van de sporters zelf, opgenomen in een interview van anderhalf uur. We hebben ook niks voor ze getekend. Behalve de animaties natuurlijk.’ Duur? ‘Nou nee’, zegt hij. ‘Wat het duur maakte, waren de vele versies.’

Impossible is nothing is overigens ‘grammaticaal niet correct’, zegt Van Schaik. ‘Maar dit legt het beste uit wat we bedoelen. En het valt in ieder geval op.’

Ook De Grote Donorshow, waarin een omstreden nierdonatie uiteindelijk nep bleek, kreeg donderdag een Gouden en een Zilveren Lamp. Mark van der Werff verzon de stunt toen hij las over iemand die zijn nier aanbood op een mededelingenbord. ‘Bizar.’ Het programma was geen reclame voor een stichting of instelling, erkent hij. ‘De begunstigde is de maatschappij zelf. We waren te bang om de Nierstichting in te schakelen. Als we het aan hen voor hadden moeten leggen, was het misschien minder heftig geworden.’

Naast Adidas en BNN/Endemol kregen onder meer de Goeiemoggel-campagne van KPN en de Niet vies-campagne en de ‘Terugroepactie’ van Volkswagen Lampen.

Maud Effting

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.