nieuws Brexit Impact Scan

Zelfs de Britten verbazen zich over Bloks ‘Brexitbeest’: ‘Is he spanking him?’

Zelfs BBC News vindt het nieuwswaardig: minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok die met zijn handen stijfjes in de lucht vertwijfeld staart naar een blauw monster op zijn bureau. Blok staat links op de foto, meldt de Britse staatsomroep zekerheidshalve nog even in het onderschrift.

Beeld AFP

Wie rechts op de foto staat, valt moeilijker te omschrijven. Brexitmonster, Brexitwuppie, Brexitmuppet en Brexitbeest zijn de namen die op sociale media circuleren. Het wezen speelt vanaf donderdag de hoofdrol in een Nederlandse overheidscampagne die bedrijven moet voorbereiden op de gevolgen van de Brexit. Met de slogan: ‘Zorg dat de Brexit jou niet in de weg zit… of ligt.’

De Monty Pythonachtige scene in Bloks ‘Ministry of Furry Affairs’ – verspreid via het Twitteraccount van Nederlands hoogste diplomaat – heeft in elk geval nieuwe aandacht gegenereerd voor de campagne, die overigens al weken loopt. Donderdag stond ook een paginagrote advertentie in Het Financieele Dagblad. Op die foto wurmt het blauwe Brexitmonster zich achter het bureau van een vertwijfelde zakenvrouw. In de begeleidende tekst worden ondernemers opgeroepen via de ‘Brexit Impact Scan’ te checken of ze klaar zijn voor een harde Brexit, als die onverhoopt eind maart plaatsvindt. De komende dagen en weken zullen meer advertenties volgen.

Vragen roept de campagne ook meteen op. Allereerst over het typetje dat zich op het bureau van de minister heeft gevleid. Wat moet dat voorstellen? Een verdwaalde Britse toerist na een uit de hand gelopen vrijgezellenfeestje, zoals de satirische site De Speld weet te melden? Bloks woordvoerder wil geen uitsluitsel geven. ‘Ik heb al heel veel interpretaties gezien. Brexitmonster, de baby van Supergrover en Pino… Ik ga die interpretatie niet geven. De blauwe Brexit is vandaag voor het eerst naar buitengekomen en de minister heeft er via Twitter wat extra aandacht aan willen geven. Het gaat erom: valt het op? En ja, dat is gelukt.’

Reacties uit het buitenland

Ook in het buitenland is de foto van Blok niet onopgemerkt gebleven. ‘Is he spanking him?’, vraagt een journalist van The Wall Street Journal zich bezorgd af als ze de foto onder ogen krijgt. Een journalist van de Britse tabloid The Daily Express reageert met stiff upper lip: ‘Gewoon de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, die poseert met een Brexit Muppet.’ De foto is in elk geval goed voor Bloks naamsbekendheid. Geen overbodige luxe: in oktober werd hij door de BBC nog aangezien voor de Zweedse minister van Buitenlandse Zaken. 

Wie precies de bedenker is van het blauwe monster blijft enigszins onduidelijk. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft reclamebureau The Odd Shop uit Amsterdam ingeschakeld voor de campagne. Directeur Oscar Hamming wil niets kwijt over het creatieve proces waaruit het blauwe knuffelmonster is ontstaan. ‘Dat laat ik liever bij de rijksoverheid.’

Werkgeversorganisatie VNO/NCW, eveneens nauw betrokken bij de voorlichtingscampagne, is in geen geval verantwoordelijk. ‘Dat harige beest is het pakkie-an van de overheid’, zegt een woordvoerder. ‘We hebben er verder niet zo’n mening over, maar alles wat helpt om ondernemers te bereiken, is winst.’

Blok en zijn monster hebben wel wat losgemaakt meldt het ministerie. In de uren daarna wordt de Brexit Impact Scan zestienhonderd keer uitgevoerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden