Zelfs bij de huidige energiemix in Nederland stoot een elektrische auto al veel minder CO2 uit

De ingezonden brieven van vrijdag 23 februari.

Brief van de dag: e-auto is toch beter

Wim Keuper en Dig Kleppe menen dat een e-auto geen voordeel biedt ten aanzien van de CO2-uitstoot omdat elektriciteit in Nederland voor nagenoeg 100 procent met fossiele brandstof wordt opgewekt (Geachte redactie, 22 februari).

In diverse onderzoeken, onder andere door TNO, is aangetoond dat zelfs bij de huidige energiemix in Nederland een elektrische auto vanwege de aanzienlijk hogere efficiëntie al veel minder CO2 uitstoot. Dit voordeel wordt in de toekomst alleen maar groter als er steeds meer groene stroom wordt opgewekt.

Daarnaast blijken veel bezitters van een e-auto sneller geneigd zonnepanelen op hun dak te leggen om daarmee hun auto op te laden. Vergeet niet: om elektriciteit op een efficiënte manier duurzaam op te wekken bestaan in de toekomst aanzienlijk meer mogelijkheden dan om benzine en diesel duurzaam te produceren. En om schonere lucht te krijgen in de stad zullen we de traditionele brandstofauto en scooter sowieso moeten uitbannen.

De argumenten om vanwege de huidige energiemix een traditionele brandstofauto te blijven rijden, zijn heel kortzichtig.

Paul de Mast, Breda

Woon droog buiten Randstad

Minister Ollongren wil voor 2040 een miljoen woningen laten bouwen (Ten eerste, 21 februari). Bedoelt ze dat er in Nederland woningen bij moeten komen? Of, zoals in de krant gisteren stond, moeten er in de Randstad 1 miljoen woningen bijkomen? Blijkbaar bestaat Nederland alleen maar uit de Randstad en gaan we gezellig door met het Groene Hart afbreken en blijven we onder zeeniveau doorbouwen. Is het niet verstandiger, zeker met alle onheil die klimaatverandering teweegbrengt, om eens woningen voor volgende generaties ver buiten de Randstad te bouwen? Ruimte zat en dan wonen we voortaan veilig en droog.

Roel de Kok, Culemborg

Laat bevolking krimpen

In de Volkskrant van woensdag ging het over de woningnood, er moeten nog 1 miljoen (!) woningen worden gebouwd in ons al superdichtbevolkte landje. Ik zie dit met lede ogen aan. Gaat er door de politiek ook nog gekeken worden naar manieren om de bevolking weer te laten krimpen? Kortom, komt de overbevolking ooit nog eens op de agenda te staan? Of gaan we door met bouwen tot er helemaal geen natuur meer is?

Anneke Roemer, Amsterdam

Johan Cruijffplein?

Jammer dat men het Stadionplein wil vernoemen naar Johan Cruijff (Ten eerste, 22 februari). Het plein hoort bij het Olympisch stadion. Waarom geen Cruijffstraat of -plein in de buurt waar Johan opgegroeid is? Er zijn al te veel mooie straatnamen verdwenen in Amsterdam.

Joke van Drongelen, Vught geboren Amsterdamse

Amsterdam bijna pleite

De wat gruwelijke discussie in de Tweede Kamer over het eventuele voortbestaan van de mogelijkheid tot invoering van het referendum heeft mijn geheugen opgefrist.

Begin jaren negentig van de vorige eeuw waren de honderden politiek verantwoordelijken in Amsterdam (gemeente en stadsdelen) van plan de gemeente Amsterdam op te heffen om plaats te maken voor ruim tien zelfstandige gemeenten. Amsterdam pleite, foetsie. Serieus!

Dankzij de inzet van vele burgers van de stad, maar vooral dankzij het bestaan van de mogelijkheid een referendum te organiseren is op 15 mei 1995 het wat vreemde plan van een paar honderd politici om de hoofdstad van het land te elimineren, bij een opkomst van ruim 40 procent door ruim 90 procent van de kiezers verworpen. Natuurlijk zijn er charlatans die misbruik maken van het wapen dat de burgers nog overblijft bij ernstige ontsporingen van de politieke bestuurders, maar die zitten ook onder meer in de Tweede Kamer.

Het referendum is naast de mogelijkheid eens in de zoveel jaar je stem uit te brengen (waarna de gekozenen hun goddelijke gang kunnen gaan) een uitstekende aanvulling voor de burgers tot eventuele correctie.

Bert Bastiaans, Amsterdam

Hoofddoek

De foto van minister Kaag met hoofddoek (Ten eerste, 22 februari) treft mij recht in het hart. Dat een Nederlandse bewindsvrouw gedwongen wordt dit perverse symbool van vrouwenonderdrukking te dragen is pijnlijk om te zien.

Maria van Duren, Lelystad

Ahoy

Begin jaren tachtig werkte ik, Tromp, bij (Albert) Heijn in Zaandam, samen met mijn collega De Ruyter in de 'Admiraliteit' van 's lands grootste kruidenier op een steenworp afstand van de Coentunnel. Wat nu te doen? Verhuizen met tunnel en al naar Urk, onze naam veranderen of, zoals de wind vroeger de zeilen van de handelsschepen bolde, wachten tot het overwaait?

Willem Tromp, Oosthuizen

Zwartspaarder

Een overleden zwartspaarder wordt vrijgesproken terwijl - volgens de rechter - vaststaat dat hij een zwartspaarder is. Zo zit de rechtsstaat soms in elkaar. Ook de nabestaanden weten dat hun overledene een zwartspaarder was, maar ze tonen geen gêne om een zaak aan te spannen, omdat de tipgever van de Belastingdienst niet zou deugen. Moreel nogal verwerpelijk als je het mij vraagt. Want ik betaal braaf wel belasting. Als de nabestaanden hun moreel besef alsnog willen tonen, maken ze het ten onrechte 'bespaarde' bedrag als gift naar de Belastingdienst over.

Peter Koppen, Haarlem

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden