Zelfs bij Bert Kuizenga is de bodem van het enthousiasmereservoir in zicht

Aan presentator Bert Kuizenga valt niet te ontsnappen. Daar lijkt hij zelf ook maar met moeite enthousiast over te blijven.

Beeld de Volkskrant

Hoe maak je een zonnepaneel? Hoe wordt een horloge gemaakt? Hoe komt een condoom zo sterk? Wat doet Bert Kuizenga tegenwoordig? Al deze vragen worden eindelijk beantwoord in het nieuwe RTL4-programma Hoe Maakt U Het!?.

Even terug naar januari. Het VARA-onderzoeksprogramma Rambam onthulde dat het programma De Succesfactor, gepresenteerd door Kuizenga, doorgestoken kaart was. RTL stopte per direct met het programma. Een kleine tien dagen later vertelde Bert Kuizenga aan Shownieuws dat hij 'de klap' alweer te boven was. 'Als de ene deur dichtgaat, dan gaat de andere weer open.' En wat voor deur.

Daar stond hij dan, afgelopen zaterdag. 'Welkom bij Hoe Maakt U Het!?, het programma waarin we op zoek gaan naar de antwoorden op vragen die we allemaal weleens hebben.' Kuizenga had een donkergrijs T-shirt met V-hals aan, met daarop schreeuwende witte letters: 'hoe maakt U het', zonder vraag-of uitroeptekens. Om gek van te worden. 'Hoe wordt bier gebrouwen? Hoe leert een acteur zijn teksten uit zijn hoofd? Wat is soft surgery? Welke keukenapparatuur gebruik je nou voor welk gerecht?'

Omdat het programma door een biermerk gesponsord wordt, ging het eerste item over welk bier je bij welk gerecht drinkt. Daarna mocht Gijs Scholten van Aschat uitleggen hoe hij zijn teksten onthoudt (je moet er verliefd op worden, de boel visualiseren, en vooral vaak doen). Boem, volgende item: 'Wat mag je aan jezelf doen?'. Een arts van een cosmetische kliniek (sponsor): 'Het is heel gewoon geworden en het wordt steeds gewoner.' Nou top, en weer door. 'Hoe bedenk je een grap?' Striptekenaar Hein de Kort mocht het uitleggen. Lukte niet echt.

In zijn zwerftocht door het medialandschap ging Bert Kuizenga Van Te Land, ter zee en in de lucht naar Flodder; van Miss Black Beautiful naar De Pelgrimscode; van Flikken Maastricht naar GTST, aan The Kuiz valt niet te ontsnappen. Hoe Maakt U Het!? - een dichtgesponsord Willem Wever voor volwassenen die niet weten dat Google bestaat - zal zijn Greatest Hits waarschijnlijk (hopelijk) niet halen, maar Kuizenga probeert er in ieder geval het beste van te maken. Hij leidt items in met een persoonlijke anekdote ('Ik bestelde laatst een biertje bij het eten terwijl anderen wijn dronken' of 'Vorige week was ik in het theater...' etc.) en probeert - met die bronstige, houtgerijpte stem - nog iets van enthousiasme te veinzen.

In het laatste item werd er gekookt. Met apparatuur van de sponsor natuurlijk. Chef-kok Jacob Jan Boerma ('In al mijn gerechten zit een vorm van citrus. Voor mij is het erotiek op het bord') maakte een sapje met de sponsor-juicer. Niet zomaar een sapje. Boerma voegde er namelijk wat bessensap aan toe 'om een beetje een gimmick te maken.' Klaar. En dan 'hebben we hier' zei Boerma trots, 'voor het visuele beeld, een hele andere sap'. Bert nam een slok. Aan zijn 'lekker' te horen was de bodem van het enthousiasmereservoir in zicht. Volgende week gaat Bert Huizinga in Hoe Maakt U Het!? op zoek naar wat dat nou eigenlijk is, 'het visuele beeld'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden