ZELFDE HOOFD OP EEN ANDER LIJF

Filmaffiches moeten opvallen. De serie Blikvangers belicht de middelen die de ontwerper ter beschikking staan. Aflevering 3: ‘s lands wijs, ‘s lands eer....

Veel films worden in verschillende landen op verschillende wijzen in de bioscoop uitgebracht. Met verschillende posters. Een distributeur kan er voor kiezen bestaand ‘artwork’ over te nemen van de sales agent, de producent of van de (Amerikaanse) distributeur en dat eventueel licht te wijzigen.

Maar hij kan ook zelf iets geheel nieuws laten maken. Omdat het originele artwork te bloot is, bijvoorbeeld, of juist niet prikkelend genoeg. Of omdat hij de film anders ‘in de markt wil zetten’.

Hoe vager of ambivalenter de film, des te uiteenlopender de posters. Richard Kelly’s Donnie Darko flopte omdat de film niet goed viel te plaatsen. Dat is van de posters af te lezen – op de ene poster is een groot konijn te zien, en op een andere staart acteur Jake Gyllenhaal wezenloos in de lens.

Ook de affiches van Tom Tykwers Heaven vertellen allemaal een ander verhaal. Op het Amerikaanse en Engelse affiche wordt Heaven neergezet als een politiek pamflet, op het Franse als een actiethriller, en op het Italiaanse als een romantisch drama. De Nederlandse distributeur positioneerde Heaven als artfilm en legde de nadruk op de scenarist – de film is gebaseerd op een oud script van Krzysztof Kieslowski – met de contour van een boom. Bij de dvd-release werd overigens weer plaats ingeruimd voor de hoofdrolspelers en verdween de boom naar de rechter bovenhoek.

Basic Instinct 2, de opvolger van Paul Verhoevens kassucces uit 1992, is een film die maar op één manier valt te interpreteren. Toch zijn er honderdeneen verschillende affiches voor gemaakt. Op het originele Amerikaanse affiche staat Sharon Stone centraal, die voor de tweede keer de rol speelt van de verleidelijke Amerikaanse bestsellerauteur Catherine Tramell. Zij is schaars gekleed en heeft haar benen gekruist – de pose waarmee ze in deel 1 wereldfaam verwierf.

In de spiegel op de speciaal gemaakte foto is het hoofd gephotoshopt van psychiater Michael Glass (David Morrissey), die Tramell na wéér een lustmoord aan een diepgravend onderzoek moet onderwerpen. Boven het titelblok (de ondertitel ‘Risk Addiction’, die wel op de lelijke teaserposter stond, ontbreekt) is een hand te zien – van een slachtoffer van Tramell, zo lijkt het.

Op het Braziliaanse affiche is alleen de titel vertaald (Instinto básico 2 – adicción al riesgo); op het Duitse werd de titel ook veranderd: Basic Instinct – Neues Spiel für Catherine Tramell. Op het Spaanse affiche is de hand weggepoetst; op het Franse affiche verdween de hele achtergrond, net als de sigaret in Stones rechterhand. De Koreaanse vormgevers gingen nog een stap verder: zij voorzagen het lijf van een ander hoofd. Met nat haar. Stones haar in de spiegel bleef overigens onveranderd droog. Op een Pools affiche werden de donkere, dreigende kleuren veranderd in wit met sensueel blauw en groen, zodat het meer op het affiche van de eerste Basic Instinct-film lijkt. Ook een tweede Frans affiche, waarop Stone is afgebeeld met een ijsprikker, verwijst opzichtig naar de roemruchte voorganger.

De Nederlandse distributeur liet ontwerper Michael van Randeraat een affiche maken, gemodelleerd naar een scène uit de film. Stone hangt over de leuning van een moderne bureaustoel. Haar blote been is te zien. Het is een buitenproportioneel lang been. Haar schoen is niet meer rood, maar zwart gepoetst.

Op een tweede Koreaanse affiche is Stone in dezelfde pose te zien, maar heeft ze weer wél een sigaret in haar hand. Op een affiche uit Hongkong is hetzelfde hoofd om ondoorgrondelijke redenen op een ander lijf gezet.

Arme Sharon Stone. Alsof ze zelf nog niet genoeg aan haar uiterlijk heeft laten verbouwen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden