'Zelfbeeld tieners beïnvloed door media'

Het zelfbeeld van jonge tieners wordt stevig beïnvloed door ideaaltypen in de media. Wanneer jongeren daarmee onvoldoende weten om te gaan, voelen ze eerder de behoefte hun uiterlijk te veranderen.

Dat blijkt uit een onderzoek van de stichting Mijn Kind Online en Mediawijzer.net, dat dinsdag werd gepubliceerd.

Op basis van de resultaten geven de onderzoekers de aanbeveling om kinderen al op jonge leeftijd bewust te maken van de invloed die de media op hun zelfbeeld kunnen hebben.

Onderzoek
Het onderzoek ‘(on)bewerkt beroemd’ (pdf) had plaats in het kader van de themaweek Lekker Beroemd van het nieuwe Mediawijsheid Expertisecentrum. Minister André Rouvoet voor Jeugd en Gezin opent het centrum woensdag in Hilversum. De website Mediawijzer.net gaat dan ook officieel van start.

Het onderzoek werd gehouden onder vijfhonderd tieners in de leeftijd van 11 tot 17 jaar. Hoewel twee derde van de ondervraagden tevreden is met zijn of haar uiterlijk, bewerkt ruim de helft foto's van zichzelf.

Een ruime meerderheid van de tieners (61 procent) wil vooral aan het ideaalbeeld in de media voldoen in de hoop later zelf beroemd te worden. Jongeren met een hogere opleiding zijn eerder kritisch over beelden die ze in de media te zien krijgen en daardoor ook zelfverzekerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden