Zeker duizend exploitanten in Nederlandse grensstreken 'zien geen automobilist meer'; Tanktoerisme bedreigt Nederlandse pomphouder

Het plaatsje Aalten (achttienduizend inwoners) had begin jaren negentig meer dan tien benzinestations. Een totaal overbodig aantal voor de eigen automobilisten....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Nu is de situatie al enkele jaren andersom. Negen Aaltense pomphouders hebben inmiddels een goed heenkomen gevonden in een afvloeiïngsregeling, die door de branche was opgezet voor ondernemers die de vereiste milieu-investeringen niet konden betalen. Een groot aantal pomphouders in Zeeuws-Vlaanderen, dat ook ver boven zijn noodzakelijk gemiddelde aan stations zat, heeft eveneens van de regeling gebruikgemaakt.

Er zitten nog zeker duizend pomphouders in de Nederlandse grensstreken met Duitsland en België, die steen en been klagen dat ze geen automobilist meer zien of hooguit als ze voor vijf gulden tanken om even verderop in het buitenland de tank te kunnen volgooien.

Duizend op een totaal aantal benzinestations van vierduizend is veel, en een deel van hen dankt zijn ontstaan dan ook aan dat tanktoerisme. Ze konden of wilden geen gebruikmaken van de (inmiddels afgelopen) saneringsregeling en voorzien nu dat ze in grote problemen komen. Een aantal denkt zelfs failliet te gaan. Sinds de accijnsverhoging van 1 juli is volgens de Bovag de benzine in Duitsland 35 cent en in België 15 cent goedkoper. Diesel is in België 6 cent goedkoper, en in Duitsland 16 cent.

'Als die mensen konden rekenen, reden ze niet naar België', zegt de Maastrichtse pomphouder J. Janssen, een van de gedupeerde pomphouders. 'Want ze moeten tientallen kilometers rijden om het voordeel eruit te halen.' Tanktoerisme is iets psychologisch, denkt hij. Nederlanders gooien zonder blikken of blozen twintig gulden in een fruitautomaat, maar als ze acht cent kunnen besparen op een liter benzine, zijn ze bereid daarvoor naar het buitenland te rijden.

Hoe dan ook, de pomphouders zijn de dupe van het verschijnsel. Hun belangenorganisaties, die al voor desastreuze gevolgen van de accijnsverhoging hadden gewaarschuwd, trokken dit weekeinde aan de bel: de eerste ontslagaanvragen van ondernemers in de grensstreek liggen bij de arbeidsvoorziening.

Een pomphouder in Hengelo, wiens station op vijf kilometer van de Duitse grens ligt, wil drie fulltime krachten ontslaan. Hij zegt dat zijn omzet sinds begin juli is gehalveerd. Om dezelfde reden hebben elders in de grensregio met Duitsland twee ondernemers ontslag aangevraagd voor een van hun vaste krachten.

'De accijnsverhoging is de nekslag voor deze ondernemers', zegt K. Vink van Beta, de belangenvereniging van tankstationhouders. 'Ze hebben de afgelopen jaren honderdduizenden guldens moeten investeren in milieumaatregelen. Dat hadden ze de komende tien jaar terug moeten verdienen. In plaats daarvan zien ze hun omzet dalen.'

Het zal niet bij deze drie gevallen blijven, voorspelt Beta. Tientallen pomphouders uit de grensstreken informeren al naar ontslagprocedures. In deze en aanverwante sectoren zullen tussen de elfhonderd en veertienhonderd ontslagen vallen.

In verband met de voorspelde gevolgen heeft het ministerie van Financiën al een regeling getroffen voor pomphouders in de grensstreek met Duitsland, omdat daar de verschillen het grootst zijn. Die is niet naar de zin van de pomphouders. Exploitanten binnen tien kilometer van de Duitse grens kunnen een maximale tegemoetkoming van 220 duizend gulden krijgen.

De vergoeding staat in geen verhouding tot het omzetverlies dat ze lijden, vinden de pomphouders. De belangenorganisaties eisen in een kort geding tegen de staat, dat 22 augustus dient, een betere regeling. Het liefst willen de pomphouders dat de Tweede Kamer de accijnsverhoging terugdraait.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden