Zegt u 'like' bij gekrulde frietjes? Dikke kans dat u intelligent bent

AMSTERDAM - Geef me een 'like' en ik vertel je wie je bent. Onderzoekers van de Britse universiteit van Cambridge kunnen op basis van de 'vind-ik-leuks' op Facebook nauwkeurig bepalen wat iemands geslacht is, wat zijn seksuele geaardheid is en hoe zijn politieke voorkeuren liggen.


Sommige combinaties liggen voor de hand, blijkt uit een publicatie in Proceedings of the National Academy of Sciences. Wie Jezus Christus 'leuk' vindt, zal vermoedelijk een christelijk geloof aanhangen. Maar de onderzoekers legden ook minder duidelijk verbanden bloot. Vindt u de rockband Slayer leuk? Dan rookt u vermoedelijk. Houdt u van gekrulde frietjes? Dikke kans dat u bovengemiddeld intelligent bent.


De resultaten zijn verkregen met behulp van een slimme techniek. De onderzoekers kregen van 58 duizend gebruikers van de Facebook-app myPersonality toestemming om in de data te grasduinen die zij de afgelopen jaren hadden gegenereerd. myPersonality verzamelt onder meer uitkomsten van online-enquêtes en IQ-tests. De app werd enkele jaren geleden ontwikkeld door een van de onderzoekers van de nu gepubliceerde studie. Door de gegevens uit de app te koppelen aan de likes van de deelnemers, ontstond een zogenoemde data subset, waaruit ook karakteristieken zijn te filteren van facebookers die myPersonality niet gebruiken.


Onderzoeker Michal Kosinski toonde zich in Science News verbaasd over de nauwkeurigheid van de voorspellingen. In 90 procent van de gevallen wordt op basis van 'likes' het geslacht goed geraden. Huidskleur blijkt zelfs in 95 procent van de gevallen juist. Zelfs is vrij goed te voorspellen of iemands ouders gescheiden zijn of niet.


Ook minder voor de hand liggende verbanden worden blootgelegd. In 88 procent van de gevallen wordt goed voorspeld of iemand homoseksueel is. Dat is opmerkelijk, omdat niet meer dan 5 procent van de homoseksuele facebookers zaken blijkt te liken die betrekking hebben op hun seksuele voorkeur. Veel meer invloed hebben likes van bijvoorbeeld de tv-serie Desperate Housewives, aldus de onderzoekers.


Marketeers zullen hun vingers aflikken bij de mogelijkheid op basis van enkele 'likes' een gedetailleerd profiel van gebruikers te maken. Critici waarschuwen dat de informatie door Facebook gebruikt kan worden om bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen inzicht te geven. Die kunnen dan een risicoprofiel van hun klanten samenstellen en mensen met een ongezonde levensstijl een hogere premie opleggen. Facebook zegt dat er niets nieuws onder de zon is. Maar volgens de onderzoekers is nu voor het eerst aangetoond dat op basis van enkele 'likes' een gedetailleerd profiel kan worden gemaakt.


Wat het betekent als lezers dit bericht 'liken', is niet bekend.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden