Zeezeiler probeert met supercatamaran voor derde keer de snelste te zijn De Velde gaat wereld rond in rode racemachine
Hij kan het niet laten. Zeezeiler Henk de Velde gaat weer in zijn eentje de wereld rond. Solo en non-stop op jacht naar het wereldrecord van de Fransman Lamazou dat staat op 109 dagen....
Van onze verslaggever
Roelf Ridderikhoff
AMSTERDAM
In feite is het dezelfde Zeeman waarmee hij twee jaar geleden in het zicht van de haven in aanvaring kwam met een onbekend voorwerp en een schedelbasisfractuur opliep. De supercatamaran van 18 meter lengte raakte daarbij eveneens zwaar beschadigd.
Bouwer Simon Rehbergen herbouwde de boot tot de op twee na grootste catamaran ter wereld. Alleen de Nieuwzeelandse Enza, 28 meter, en de Franse Commodore, 24 meter, zijn groter. De C1000 is drie meter verlengd en meet nu 21,35 meter. Een kolossaal maar sierlijk en sterk schip.
Rehbergen: 'We hebben een stuk van beide boegen eraf gehaald, beide rompen met de kielbalken over zes meter doormidden gezaagd, waardoor we de boegen 15 centimeter konden verbreden. Vervolgens hebben we er met twee meter verlengde boegen aangebouwd. Daardoor krijgt het schip minder de neiging te struikelen.'
Andere aanpassingen zijn verlenging met een meter van de achterstevens om de toegenomen loefgierigheid te compenseren, dertig centimeter dieper stekende roeren, grotere mast, 26 meter, en nog meer zeil. Het grootzeil alleen al meet 127 vierkante meter, dertig meter meer dan op de Zeeman.
De Velde: 'Op die manier heb ik meer drijfvermogen. Ongeveer duizend liter. Bovendien kan ik langer meer zeil voeren. En de waterlijn is langer, waardoor het schip zo'n tien procent sneller is geworden. We schatten z'n top op dertig knopen. Daarmee moet het record te breken zijn.'
Dat twee eerdere pogingen mislukten - in 1990 moest hij voor reparaties een stop maken in Nieuw-Zeeland een stop maken en in '93 had hij die aanvaring - zegt volgens hem niets. Al vijftien zeezeilers hebben geprobeerd het vijf jaar oude record te breken. 'Dat bewijst dat het record behoorlijk scherp staat. Van die vijftien zijn er tien Fransen die het ook al drie, vier keer probeerden. Als ik in Frankrijk vertel dat ik doorga, word ik geprezen.'
Ook het thuisfront staat achter hem. 'Maar die emotionele kant wil ik er ditmaal buiten houden.' Duizenden brieven kreeg hij en zijn laatste boek haalde een oplage van twintigduizend exemplaren. Maar daar doet hij niet voor.
'Ik wil dit en ik kan dit. Voor mezelf ben ik er zeker van, dat ik slaag. Anders krijg je het ook niet voor elkaar de sponsors en het geld te vinden. Het is de kick dat ik weer ga. Zeilen is prachtig en de snelheid maakt het nog mooier.'
Eerst moet dinsdag de mast nog gezet worden. Dan volgt Sail Amsterdam waar menigeen zich zal vergapen aan de rode racemachine met de gewelfde verbindingsbalken en de in een punt naar beneden gericht nacelle in het midden. En dan moeten er nog sponsors gevonden worden om de resterende 400 duizend gulden voor de nieuwe recordpoging bijeen te brengen.
'Dat is veel geld, maar ik wil dit schip optimaal hebben. Dat betekent een koolstof-mast, kevlar-verstaging en spectra-zeilen.' In honderd dagen wil hij rond.