ZEEUWS MEISJE?

Unilever haalt merken als Zeeuws Meisje, Bona en Brio binnenkort van de markt. Het is 'smeerolie', zegt scheidend topman Lex Gunning over zijn eigen margarines....

E. Hofland, commercieel directeur van Unilever-concurrent Van Dijk Food Products, onder meer Gouda's Glorie en Sense: 'Op de gele-vettenschappen in de supermarkten is momenteel een bloedig gevecht gaande. Het is een strijd om marktaandeel - Unilever is bijna monopolist, wij hebben 10 procent in handen - én het is een strijd om het aantal meters schap ruimte voor onze producten. Dat laatste is in de loop der jaren steeds minder geworden. We moeten opboksen tegen verse spullen en bijvoorbeeld olijfolie voor bakken en grillen.

Dat Gunning zomaar merken als Zeeuws Meisje opzij wenst te zetten, lijkt me een inschattingsfout. Juist in deze snelle tijden neigt de consument naar traditionele, historische en ambachtelijke merken. Dit kan ons dus omzet opleveren. Die Gunning lag mij eerlijk gezegd toch al niet. Het is zo'n modern E-commerce-achtig figuur met weinig respect voor andere marktpartijen. Hij gaat voor Unilever naar Singapore, begrijp ik. Daar is hij vast goed op z'n plaats.'

De popgroep Tröckener Kecks in Zeeuws Meisje, van de lp Schliessbaum (1981, tekst Jaap Meurs): 'Zeeuws meisje is dood/ voortaan eet ik droog brood / ze verdween zoals ze kwam/ deed het voor haar boterham/ ze kwam om in het verkeer/ want het boterde niet meer.'

Wil Meijer, verkoopster van kantoorbenodigdheden. Griste vrijdag tijdens haar pauze bij supermarkt A & P in Amsterdam zes pakjes Blue Band uit het gele-vettenschap: 'Dit doe ik al dertig jaar zonder nadenken. Ook mijn moeder kocht altijd Blue Band. Vaste prik, ik stap van mijn levensdagen niet over op een ander merk. Waarom geen Zeeuws Meisje? Waarschijnlijk omdat zo'n zuinig typetje me helemáál niet aanstaat. Geen cent te veel, allemaal kul. Ik heb dan ook geen flauw idee wat het verschil is tussen mijn margarine en andere merken als het gaat om de prijs. Overigens: als Unilever ook zou stoppen met Blue Band, zou ik even niet weten op welk merk ik zou overstappen. Merkentrouw heet dat geloof ik?'

Tex Gunning in het aprilnummer van Tijdschrift voor marketing: 'Blue Band is hét margarinemerk van Nederland. Al die andere en nieuwe merken kunnen die status niet bereiken. (. . .) Zelfs Zeeuws Meisje heeft nog inhoud, maar economisch is het gewoon niet haalbaar om ze allemaal te steunen.'

Tom Gordijn, woordvoerder Unilever: 'Ter verduidelijking: Gunning is een zeer bijzondere man die een prachtige promotie heeft gemaakt. Wij waarderen zijn non-conformistische stijl zeer. Allemaal toegevoegde waarde, al denkt men daar blijkbaar verschillend over.

Iedereen weet dat Zeeuws Meisje in een spagaat zit: ongeloofelijk bekend bij consumenten. De pay off van ''geen cent te veel'' is nog steeds ijzersterk. Maar qua omzet is het een marginaal merk. En met nostalgie kunnen we geen bedrijf runnen, helaas.'

Janneke van Tussenbroek, medewerkster van reclamebureau Ammirati Puris Lintas: 'Goh, dat merk bestaat toch niet meer? Er wordt in elk geval geen reclame meer voor gemaakt. Vroeger, in de jaren zeventig, heeft ons bureau de slogans ''geen cent te veel'' en ''ons Zeeuwen ben zuunig'' bedacht. Maar dat is voor mijn tijd geweest, want ik werk hier pas vier jaar.

Onze tegenwoordige merken zijn Blue Band, Becel en Linera. Die laatste is ook niet meer actief. Dat wordt crème activ. Oh ja, en we hebben Croma nog. Maar dat is om in te bakken.'

Sicco Louw, woordvoerder Voeding van de Consumentenbond: 'Dat Unilever een reeks van zijn historische margarinemerken uit de schappen wil halen, is al langer bekend. Het gaat om zes van de acht producten, maar we maken ons daar geen grote zorgen over. Enkele consumenten zullen binnenkort even misgrijpen, maar er zal genoeg keuze overblijven. En daar gaat het ons om. Ik zoek even voor u uit of we onlangs nog margarines hebben getest.'

Sjaak van der Linde, woordvoerder van de provincie Zeeland: 'Ach stoppen ze met die spot? En met de boter ook? Ik had haar al zo lang niet meer gezien. Het idee is natuurlijk dat Zeeuws Meisje het imago van Zeeland geen goed heeft gedaan. Dat wordt zwaar overdreven. Wat dacht u van de belangstelling voor traditionele Zeeuwse klederdracht die deze reclame tot gevolg heeft gehad. Dat ze, net als alle Zeeuwen, ''zuunig'' is, kun je ook positief uitleggen.

Zuunig betekent in ons dialect ook zorgvuldig. Zo bouwen we zorgvuldig aan een nieuwe containerterminal bij de Westerschelde. Ook het graven van de langste autotunnel ooit ónder de Schelde levert vele arbeidsplaatsen op. De betekenis daarvan gaat véél verder dan Zeeuws Meisje, denken wij hier.'

Louw van de Consumentenbond faxt de resultaten van de test '64 manieren om uw brood te besmeren', maart 1999: 'Zeeuws Meisje: Prijs per 500 gram: 1,80 gulden. Vetzuursamenstelling en Vitamine E: redelijk. Etikettering: goed. Testoordeel: redelijk.' De merken Knip en Remia werden op dat moment overigens als beste koop beoordeeld in de categorie margarines.

Zeeuws Meisje van Tröckener Kecks: 'Met een glimlach zei ze dag/ het was het laatste wat ik zag/ botergeil en erg gewild/ heeft ze mijn honger gestild/ het is voorbij, vaarwel, adieu/ het was lekker, jammer, sneu.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden