Zeeuwen gaan er 16.000 reisminuten op vooruit

De ingezonden brieven van donderdag 15 december.

NS heeft niet alleen gekeken naar het aantal reizigers, maar ook naar het aantal minuten reiswinst.Beeld anp

Adrie Boxmeer schreef (Brieven, 14 december) dat de nieuwe NS-dienstregeling voor Zeeuwse reizigers richting de Randstad ongunstig uitpakt. Zeeuwse reizigers richting Brabant profiteren wel, terwijl dit een kleinere doelgroep zou zijn. NS heeft echter niet alleen gekeken naar het aantal reizigers, maar ook naar het aantal minuten reiswinst. Door deze keuze in het spoorboekje te maken krijgen 4.000 Brabant-reizigers maar liefst 10 minuten tijdwinst, tegenover 6.000 Randstadreizigers die 4 minuten extra reistijd krijgen. Per saldo worden dus 16.000 reisminuten in totaal gewonnen. De mensen die er iets op achteruitgaan zullen dat niet zo leuk vinden, maar we bieden andere Zeeuwse reizigers een flinke reistijdverbetering.

Tim van Leeuwen, Treindienstontwikkeling NS

Liberale kliek

Hoewel ik de analyses van Max Pam hoog acht, gaat hij wel wat ver om in de opkomst van de SP de oorzaak te zien voor de neergang van de PvdA (O&D, 14 december).

Wat hij wellicht vergeet, is dat het verlies van ideologische veren bij de PvdA bij Wim Kok begon, ergens in de jaren negentig.

Vanaf dat moment stond de deur naar een neoliberale wereld wijd open en liep de PvdA daar vrolijk naartoe. In de levensloop van Wim Kok, van vakbondsman naar commissaris bij de ING, zie je eigenlijk de hele neergang van sociaal-democratie. Sociaal-democraten hebben overigens nooit iets gehad met socialisten. Ze zijn er eigenlijk een beetje vies van.

De SP is heel terecht in dat gat op links gesprongen, en laten we hopen dat deze partij wel de moed heeft om voor haar idealen op te komen. Tot nu toe is de SP de enige partij in Nederland die niet bij de neoliberale kliek in Den Haag aansluiting zoekt, en ik prijs ze daarvoor!

Siemen Dijkstra, Dwingeloo, (stemde ooit PvdA)

Rolpatroon

Nanda Troost gaat in haar artikel (Ten eerste, 13 december) over zorgzame vaders in de eerste zin al uit van een rolpatroon. Ze schrijft: 'Een dag per week op de kinderen passen wordt voor jonge vaders steeds gewoner.' Maar een vader past natuurlijk niet op z'n eigen kind. Hij zorgt ervoor.

Hij voedt het op, kleedt het aan, liefkoost het, laat het zich vies maken en maakt het schoon, laat het vliegen, vangt het op, laat het groeien en geeft het trots. En waar hij staat kan ook zij staan.

Edgar Leeman, Voorburg

Zorgende vaders

Zolang een zorgende vader voorpaginanieuws is, zijn we bepaald niet waar we wezen moeten!

Mariëtte Spierings, Amsterdam

Belverbod

Professor Kirschner pleit in de krant van 14 december in O&D voor een verbod van bellen in het verkeer, of we nu op de fiets of in de auto rijden. Ook het handsfree bellen levert volgens hem gevaar op, omdat we met onze gedachten ergens anders zijn.

Moeten we dan ook het praten met degene die naast je zit niet verbieden? Ook dan ben ik tijdens het rijden waarschijnlijk met mijn gedachten ergens anders. En bovendien heb ik de neiging tijdens zo'n gesprek ook nog weleens even naar rechts te kijken voor een kort oogcontact. Nog gevaarlijker dan handsfree bellen!

Dus voor de veiligheid voortaan maximaal één persoon per auto!

Sjoerd van Seijen, Rotterdam

Handhaven belverbod

Minister Schultz kan zeker rekenen op steun bij een belverbod, maar handhaven lijkt een onhaalbare zaak. Zij beperkt zich immers tot fietsers, terwijl ook automobilisten op grote schaal al append een bedreiging op de weg vormen. Waar halen we de handhavers vandaan?

Nou, die zouden wellicht op termijn beschikbaar kunnen zijn in de vorm van de smartphones zelf! Laat de overheid de eisen daaraan zo stellen dat bellen onmogelijk wordt zodra de telefoon sneller voortbeweegt dan 5 km per uur. In elk geval zo snel dat de fietser moet afstappen.

Wandelende of stilstaande bellers hebben zo dus geen enkel probleem. Automobilisten zullen gedwongen worden een geschikte belplek te vinden. En zo zijn er dan altijd evenveel handhavers als bellers. De clou zit dus in het gps-system van de telefoon. Een foolproof aanpassing door de fabrikanten is waarschijnlijk niet eens zo'n grote uitdaging.

Han de Bondt, Waalre

En maar betalen

Macro-economisch gaat het goed met Nederland, micro-economisch merken veel mensen daar niets van (Ten eerste, 14 december). Eenderde van de ondervraagden in een onderzoek zegt dat ze erop achteruit zijn gegaan. Inderdaad. Ik draag persoonlijk als 61-jarige ongeveer 33.000 euro bij aan het terugdringen van het begrotingstekort. En velen met mij. Bij de start van het kabinet was de AOW-leeftijd 65 jaar, nu 67 jaar en 3 maanden. Mijn levensverwachting is niet met 2 jaar en 3 maanden toegenomen.

De overheid bespaart op mij die 33.000 euro. Het parlement is helaas akkoord gegaan met deze wel erg zakelijke en makkelijke rekenkundige exercitie. Geen wonder dat partijen als 50Plus hoog scoren in de peilingen. Ik ga niet de PvdA en VVD belonen.

Anne van der Kooij, Amstelveen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden