Zeer educatief, maar weinig theatraal

Ze sneed haar mooie, zwarte slavin een borst af en gaf die, smakelijk bereid, diezelfde dag nog aan haar man te eten....

Over de praktijken van de plantage-eigenaresse Susanna du Plessis doen de meest griezelige en intrigerende verhalen de ronde. Verhalen die, zo blijkt, zich goed lenen voor een korte, kernachtige enscenering. Midden in een kale, kubusachtige ruimte verhaalt actrice Caroline van Leerdam als Du Plessis sissend van haar wreedheden. Samen met tegenspeelster Ada Nwosu heeft ze weinig meer nodig dan een klein podium en een paar kledingstukken om de sfeer van onderdrukking in het achttiende eeuwse Suriname op te roepen – én een link te leggen naar de positie van de vrouw nu.

Dat is in het kort ook wat Slavernij Moment Nu voorstaat. Met hun project op het terrein van de NDSM-werf in Amsterdam-Noord, willen initiatiefnemers Berith Danse en Guilly Koster de periode van slavernij in de Nederlandse kolonieën (in 1863 officieel afgeschaft) vorm geven – en tegelijkertijd een (hernieuwde) kennismaking tussen uiteenlopende nationaliteiten bewerkstelligen. Dat het educatieve element in die opzet soms de overhand krijgt op de theatraliteit, is haast

onvermijdelijk; niet voor niets noemen de makers hun project exposé, of: theatertentoonstelling.

De werf is omgedoopt tot 'Fort Amsterdam' en de passagiers van het schip de Carolina (overtocht vanuit het centrum maakt deel uit van deze ruim drie uur durende 'reis') wacht hier een bepaald exotische ontvangst van een groot, gevarieerd gezelschap. Percussieklanken vullen de avondlucht: de begeleiding van de Senegalese Kakat' Art Dance Company. Met hun dans – heftig en woedend als ze verwijzen naar het geknechte verleden, uitbundig als ze de vrijheid vieren – vormen ze het hart van de voorstelling.

Rondom gelegen locaties huisvesten korte performances. In kwaliteit willen ze nogal eens wisselen, maar het verrassingselement en de inzet maken veel goed. En een zeker hoogtepunt wordt gevormd door de vrouwen van het Miti Makandra-koor, die volgens de regels van een oud Surinaams toneel-en zangspel de wereld van de sterke slavinnen hartveroverend gestalte geven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden