ZEEP ?

Het blokje zeep verdwijnt van aanrecht en wastafel. De vraag ernaar loopt al jaren terug en er valt nauwelijks meer iets aan te verbeteren....

Directeur W. Pfeiffer van de Nederlandse Cosmeticavereniging: 'Ik denk het wel. Het is het gemak, een pompje is gewoon veel prettiger in het gebruik. Zeep wordt een smurrie als het in water blijft liggen en als het erg klein wordt, is het nauwelijks nog te gebruiken. Ik zou natuurlijk kunnen vertellen hoe heerlijk het is om weer een nieuw stukje zeep uit de verpakking te halen, maar dat lijkt me overdreven.'

Anja Hofman uit Kudelstaart, hotelzeepjesverzamelaar: 'Zwitserse zeepjes zijn al niet meer te krijgen en ook Nederlandse hotels gaan steeds vaker over op vloeibare zeep. Hoe klein de zeepjes hier ook zijn - in Amerika zijn ze veel groter. Ik begrijp het wel hoor, die pompjes zijn veel efficiënter. Toch is het vreemd, want er staat wel reclame op die verpakkingen.

Op mijn aanrecht heb ik een pompje staan, lekker makkelijk. Maar pompjes verzamel ik niet, daar begin ik niet aan. Ik heb nu 8250 zeepjes en daar komen er nog steeds bij, van verzamelaars tot in Frankrijk toe.'

Hennie van Kan van The Body-Shop in Maastricht: 'Geen idee, wij verkopen helemaal geen vloeibare zeep, nooit gedaan ook. We hebben zes verschillende soorten blokzeep, zoals keukenzeep, badzeep en reinigingstabletten waarin minder zeepelementen zitten, voor de mensen die heel gevoelig zijn. En dan ook nog in allerlei geuren en kleuren. Daar is genoeg vraag naar hoor!'

Pfeiffer: 'Qua samenstelling maakt het niet uit of je blokzeep of gel gebruikt. En ook denk ik niet dat blokken zeep in bijvoorbeeld veelbezochte toiletten onhygiënischer zijn dan de drukknoppen van de pompjes, wat consumenten wellicht denken. Volgens mij zijn het vooral ouderen die de blokjes kopen. Dus het zou best kunnen dat de blokzeep op den duur verdwijnt.'

Mark Boers, verkoper bij Thyzo bedrijfsfacilitaire apparatuur BV in Amsterdam: 'Wij verkopen geen blokzeep meer, want dat mag ook helemaal niet! Volgens de HACCP-richtlijn, een Europese hygiëne-code die een aantal jaren geleden is vastgesteld, zijn handdoeken en zeepblokken in de horeca en in andere branches verboden. Die zijn veel te onhygiënisch.

Vroeger had je zeep op zo'n stang, daar bleven alle bacteriën gewoon aan zitten, want zeep is vooral ontvettend. Die ronddraaiende handdoeken zijn natuurlijk helemaal onhygiënisch. Ja, we zijn goed op weg hoor, haha, zo direct hebben we helemaal geen immuunsysteem meer.'

R. van der Eijk, voorlichter bij zeepfabrikant Unilever: 'Het verbod op blokzeep in de horeca heeft ongetwijfeld invloed op de dalende verkoopcijfers. Maar de tablettenmarkt is een volwassen markt, goed voor 47 procent van de totale zeepverkoop. De daling is een trend waar Unilever wel op moet inspelen. Dat doen we door te investeren in vloeibare zeep, maar ook in reclame voor blokzeep. Het is lastig te voorspellen waar de daling stopt, het zijn vooral de ouderen die zeep in blokvorm kopen en die generatie verdwijnt natuurlijk eens. Toch denk ik niet dat de verkoop naar nul daalt.'

Directeur J.H. Burema van de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten: 'Vorig jaar werd er ook al geschreven dat de verkoop van zeepblokken achteruit zou hollen, terwijl er slechts sprake was van een lichte daling. Ik denk dat dat opnieuw het geval is. Ik weet wel dat het aantal zeepfabrikanten afneemt, althans in Nederland.

Als vereniging bestaan we sinds 1948, maar toen was er nog nauwelijks zeep. Je had van die vierkante blokken, Sunlight geloof ik, die je voor de was en je lichaam gebruikte. Het was heel chic om twee blokken te hebben. Tegenwoordig is zeep allang niet meer het belangrijkste aspect van onze vereniging. Qua omzet levert de wasmiddelenbranche wel de grootste vertegenwoordiging, maar wat het ledental betreft zijn de fabrikanten van schoonmaakmachines en dergelijke in de meerderheid.'

Een verkoopster van relatiegeschenken, die liever niet met haar naam in de krant wil ('want het loopt hier toch al niet'): 'Wij hadden zeepjes in ons assortiment, van die dierenfiguurtjes. Die verkoop je praktisch niet. Twee jaar geleden ben ik daarmee gestopt, want er was totaal geen vraag meer naar. Het houdt een keer op hè.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden