Zeepgiganten binden strijd aan om wastabletten
Nu het traditionele waspoeder langzaam maar zeker terrein begint te verliezen, binden de drie zeepgiganten Unilever, Procter & Gamble en Henkel de strijd aan om de nieuwste vondst: het wastablet....
Unilever zette vorig jaar augustus al de Omo-tabletten op de Nederlandse schappen. Ze zijn razend populair: gewapend met de blokjes heeft de Nederlands/Britse gigant het marktleiderschap heroverd op Procter & Gamble als het gaat om wasmiddelen in Nederland.
Dit Amerikaanse concern slaat vanaf volgende week terug met Ariel-in-blokvorm. Ondersteund door massale campagnes wil Procter & Gamble zijn achterstand inlopen. Die is dramatisch: sinds februari heeft Henkel al zijn Dixan in een blokje geperst. Procter & Gamble heeft zich zelfs laten inhalen door een goedkoop huismerk (de tabletten 'Axal' van de Superunie-inkoopcombinatie). 'Op zich knap dat ze zo snel kunnen volgen', merkt Unilevers 'senior brand manager' J. Koch op.