Zalm wil strengere regels voor reclame over leningen

Minister Zalm van Financiën wil reclames voor leningen en hypotheken aan banden leggen. Hij ergert zich onder andere aan de misleidende rentetarieven van sommige aanbieders van consumentenkrediet....

ANP

'Om agressieve reclame met tijdelijke actietarieven te voorkomen, moet voortaan worden vermeld hoe lang de actie duurt en wat het tarief na afloop van de actie is', aldus het ministerie van Financiën.

Zalm wil banken, verzekeraars en financieel adviseurs verder verbieden om een eventueel belastingvoordeel door te berekenen bij het aanprijzen van diensten. Bovendien worden financiële dienstverleners verplicht de kosten van de lening en van de maandlast te vermelden in een reclame.

Het ministerie van Financiën verwacht dat de scherpere regels rond oktober in werking treden.

Minister Zalm wil verder de zogeheten financiële bijsluiter aanpassen. Deze informatieplicht voor financiële producten zoals beleggingsfondsen krijgt een indicator die consumenten vertelt hoeveel risico de aankoop van het product met zich meebrengt.

Financiën zal verder het advies van de Autoriteit Financiële Markten overnemen om de bijsluiter te vereenvoudigen. Consumenten vinden de informatie nu vaak te lang en te complex. Levensverzekeringen en hypotheken met een beleggingskarakter moeten in de toekomst ook vergezeld worden van deze vereenvoudigde bijsluiter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden