Zal nieuwe strategie Groenewegen zich uitbetalen?

Gaat Dylan Groenewegen dan toch nog een keer een sprintetappe in de Tour de France winnen? Hij kwam ver, dinsdag in de Dordogne. Derde in Bergerac, zo dichtbij een zege in Frankrijk was de renner van Lotto-Jumbo nog nooit geweest. Vorig jaar werd hij vierde in Limoges.

Groenewegen (links) finisht na Kittel. Beeld Klaas Jan van der Weij

Het deed hem niet zoveel, zei hij nadat hij zijn adem weer had hervonden, uitrijdend op de rollen. 'Het is een redelijk resultaat, hartstikke leuk, maar we willen meer.'

Hij was snel, razendsnel. Met een top van 70,02 kilometer per uur in de laatste meters was hij sneller dan winnaar Marcel Kittel (69,66) die zijn vierde zege in deze editie van de Tour boekte en sneller dan nummer twee, John Degenkolb.
Tekst gaat verder onder samenvatting tiende Touretappe

Hij wist al dat hij knetterhard rijdt. De registratie van de vorige sprint in Nuits Saint Georges toonde ook al aan dat hij gemeten over de laatste 700 meter alle spurters op snelheid klopte en op vijftig meter van de finish een piek haalde van 72,6 kilometer per uur.

Ook dat doet hem weinig. 'Het is misschien wel goed voor het vertrouwen, maar het zijn maar cijfertjes. Ik ga liever met de armen omhoog over de finish.' Hij weet ook: de sprint draait niet alleen om snelheid, maar ook om timing en het kiezen van de juiste positie.

Maatje te groot

De stand van zaken voor Groenewegen liet zich dinsdag al in de startplaats Périgueux samenvatten in twee beelden. Voor de bus van FDJ stonden slechts vijf fietsen opgesteld. Topsprinter Arnaud Démare kwam zondag in de bergrit te laat binnen en nam en passant drie helpers uit zijn ploeg in zijn martelgang mee. Je zou zeggen: weer een concurrent minder, na het wegvallen van Peter Sagan en Mark Cavendish door hun slordig uitgevoerde pas de deux langs de hekken in Vittel.

Maar toen schoof enkele tientallen meters verderop het gordijntje opzij voor de deur van de Quick-Step-bus en verscheen de 1.90 meter lange gestalte van Kittel, gehuld in de groene trui. Hij zei dat hij de komende dagen veel punten wilde halen en dat hij de sprint van vandaag zeker zou willen gebruiken om de marge op de concurrentie te behouden. Je zou zeggen: slecht nieuws. De Duitser bewees de afgelopen week herhaaldelijk dat hij nog een maatje te groot is voor Groenewegen.

De Amsterdammer herhaalde het na de etappe ook. 'Kittel is gewoon ijzersterk.' Hij zat te ver van achter bij het uitkomen van de laatste haakse bocht. Op de veertiende plek, schatte hijzelf. 'Kittel zat ook ver. Maar hij zet het recht.' Zelf maakte hij ook nog veel terrein goed. Hij leek zelfs even in te houden voor renners voor hem. 'Ik weet dat ik hard opkwam. Ze gingen iets naar links.' Hij nam geen risico. 'Ik heb ook de sprint van Cavendish gezien.'

Marcel Kittel is kapot na de winst in de tiende etappe. Dylan Groenewegen: 'Kittel is gewoon ijzersterk.' Beeld belga

Nieuwe strategie

Na zijn vijfde en tweede zesde plaatsen in deze Tour had hij aangekondigd eens een andere strategie te willen proberen, door met meer vrijheid te sprinten en niet alleen maar tot op het allerlaatst in de luwte te blijven van de sprinttrein die hem naar voren loodst. Hij wilde eerder aangaan, zorgen dat hij niet opgesloten raakte. Anders is die vermaledijde Kittel alweer vertrokken.

Lees verder onder de foto.

Groenewegen besloot dinsdag aan de linkerkant vol te sprinten en het verder wel te zien. Beeld afp

Van welke strategie dan ook was in de chaos in de laatste kilometer weinig te bespeuren. Geen enkele ploeg slaagde erin de ketting van renners in stand te houden. Timo Roosen en Robert Wagner van Lotto-Jumbo raakten Groenewegen op zo'n drie kilometer van de finish op een rotonde ook even kwijt en moesten even inhouden om hem met Paul Martens weer te laten aansluiten. Van een echte hergroepering was geen sprake meer. De door Groenwegen beoogde vrijheid bestond eruit dat hij niet ergens een gaatje opzocht, maar gewoon, aan de linkerkant vol ging sprinten en het verder wel zou zien. Het mondde uit in zijn beste klassering tot dusver.

Timo Roosen, een belangrijke schakel in de ketting, was dinsdag gefrustreerd. 'We hadden op het laatst de leiding kunnen overnemen, we hadden echt nog wat power over. Toen Dylan de laatste bocht inging, dacht ik: jezus, weer mis. Op het scherm zag ik dat hij toch nog als derde over de meet kwam. Dan weet je bijna zeker: vandaag had er meer ingezeten'.

Waarom wielrenners hun benen scheren, en andere vragen over de Tour

Weinig sporten die zoveel curieuze vragen oproepen als wielrennen. En kijken naar de Tour wordt (pas) leuk als je alle ins en outs wél weet. Hier de meest prangende vragen, en elke dag komt er een antwoord bij.

Lees hier alle vragen en antwoorden over de Tour de France.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden