Zakkenrollers hadden twee jaar vrij spel

'Wij slaan onszelf niet op de borst', zegt directeur Marvin Irion van het particuliere beveiligingsbedrijf To Serve & Protect. 'Als de politie dat wel doet, zijn ze gewoon jaloers....

De Spoorwegpolitie houdt vol dat de afname van de roversplaag aan haar te danken is. Zij was de afgelopen weken, onder meer wegens 'computerproblemen', echter niet in staat actuele cijfers over het aantal aangiftes van diefstal te geven om dat te staven.

Aan de Volkskrant verstrekte informatie van de marechaussee over aangiftes op Schiphol lijkt echter de indruk van reizigers te bevestigen, dat de eer toekomt aan To Serve & Protect. Dit vooral uit allochtonen bestaande beveiligingsbedrijf dreigt inmiddels zijn vergunning kwijt te raken. Irion heeft strafadvocaat Cees Korvinus ingeschakeld om dat te voorkomen.

In 2000 begon de zakkenrollerij op het traject Amsterdam-Schiphol de spuigaten uit te lopen. Dat gebeurde vooral in de drie treinen per uur die stoppen op de stations Sloterdijk en Lelylaan. Groepen veelal Marokkaanse jongeren stapten er in, inspecteerden de coupés op doelwitten, verzonnen een truc om de passagier af te leiden en gingen er op het volgende station met de buit vandoor. Ze kregen vrij spel.

Duizenden passagiers, vooral zakenmensen en toeristen, werden het slachtoffer. Buitenlandse bedrijven adviseerden hun zakenmensen het traject te mijden. Conducteurs die omriepen dat er zakkenrollers aan boord waren, werden mishandeld en bedreigd.

NS-woordvoerder Michel Hubert benadrukt dat er wel degelijk actie werd ondernomen. Jaarlijks wordt 45 miljoen euro geïnvesteerd in sociale veiligheid. 'We hadden de afgelopen jaren problemen op andere lijnen, zoals vandalisme', zegt hij.

De ernst van het probleem op de Schiphollijn werd volgens hem pas afgelopen jaar duidelijk. Hij herinnert aan een eind vorig jaar uitgezonden reportage van het Amsterdamse televisiekanaal AT5 over station Lelylaan. Een cameraploeg was op klaarlichte dag getuige van de gewelddadige beroving van een Amerikaanse toerist, die met bagage en al uit de trein werd gesleept.

Slechts één keer kwam de Spoorwegpolitie uit zichzelf met informatie naar buiten. Dat was in augustus vorig jaar. De politie had inmiddels een speciaal zakkenrollersteam opgericht. Zij meldde dat het aantal aangiftes in de zomermaanden daardoor meer dan gehalveerd was.

Er werd niet bij verteld dat de NS gedurende de zomer de twee meest geteisterde treinen wegens personeelsgebrek uit dienst had genomen. Veel van de zakkenrollers waren bovendien met vakantie in Marokko.

Sindsdien kan de Spoorwegpolitie geen actuele cijfers meer leveren. Maar zij verzekert dat de tendens van halvering zich heeft voortgezet. 'To Serve & Protect doet goed werk op de stations', zei chef Huijting van het zakkenrollersteam onlangs desgevraagd. 'Maar wij hebben het probleem in de treinen aangepakt.' Gisteren was hij niet bereikbaar voor commentaar.

De marechaussee op Schiphol heeft wel actuele cijfers. Een woordvoerder waarschuwt dat daarin alle aangiftes van zakkenrollerij en bagagediefstal op een hoop zijn gegooid, ook die van de luchthaven zelf. Deze cijfers vertonen over vorig jaar, toen het politieteam actief werd, nog een stijgende lijn. In de eerste vijf maanden van dit jaar, toen de spoorwegen To Serve & Protect inschakelden, zakte het aantal aangiftes met een kwart.

De leiders van de bendes, die de diefjes ronselden op plaatselijke vmbo-scholen, lopen nog vrij rond. Op station Lelylaan had cocaïneverslaafde Hamidou (alias Pompidou) de regie, op station Sloterdijk een Algerijn van rond de vijftig met baseballpet en halflang leren jasje. 'Die Marokkaantjes kunnen de vele theorievakken op school niet aan', zegt een particulier beveiliger. 'Die hebben gewoon werk nodig. Blijf met je poten van ons werk af, zeiden ze ons.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden