Zakenauto's

Elke reclamemaker maakt het liefst reclame voor auto's. Vanwege het geld en het prestige. Een 'auto-account' bepaalt het aanzien van een reclamebureau....

ERWIN WIJMAN

Opportunisme heet in de reclame fatsoen. Maar voor de autofabrikant maakt het niks uit. Want ieder bureau maakt wat ieder bureau al maakt. Cultuurpessimisten zeggen dat auto's steeds meer op elkaar lijken. Onzin. Een Saab is geen Opel, een Fiat allesbehalve een Alfa. Reclame voor auto's, díe is allemaal eender. Windtunneladvertenties zijn het.

En dat terwijl niets dankbaarder is dan reclame maken voor auto's. Mensen zijn namelijk gek op auto's. Auto's verschaffen hun een imago. Een auto is een jas. De een draagt een lange camel coat, de ander voelt zich een beter mens in een leren jekkie met kale plekken. En ook dat imago vergt onderhoud. Maar wat doen reclamemakers met dat merkgevoel, die emotie, die passie? Helemaal niks.

Eentonigheid is troef en het grijsgedraaide top 40-liedje van deze tijd heet zakenauto. Opel adverteert met de Omega als 'Uw stille vennoot'. 'Zaken doen met stijl' kopt Lancia boven een Thema, en de Dedra is 'De mooiste zaak die u kunt doen'. 'Zakelijk voordeel' op de Toyota Carina E Executive (!). De Citroën XM staat als 'De nieuwe zakelijkheid' in de krant. Ja, denkt u, dat zijn toch typische zakenauto's. Dan hebben de reclamemakers u al waar ze u hebben willen.

De aanschaf van dat blik is door de strengste boekhouder gerechtvaardigd, zeker. Ga toch fietsen. Er bestaat geen enkele reden om een dure auto te kopen. Bovendien zie je hetzelfde in advertenties voor modale modellen. De bejaarden-sedan Mazda 323 wordt aangeprezen als 'De ruimste zakenauto in zijn klasse'. Een Skoda-dealer biedt een Skoda Felicia aan onder het kopje 'company cars'. Zelfs boven een Lada combi staat in vette kapitalen 'Big Business'.

De auto wordt verkocht als een antraciet zakenpak. Soms van de (2 halen 1 betalen) Gako, soms van Hugo Boss. Maar het zijn allemaal topmerken. 'Op weg naar de top moet je wel 'ns iemand passeren' (Lexus). 'Whoever said it was tough at the top?' (Jaguar). 'It's lovely at the top' (Honda). 'Er is nog ruimte aan de top bij Rover'. Die laatste zemelt verder met 'En het is niet eenzaam aan de top want u kunt uw hele familie makkelijk meenemen' ('gezin' zullen ze bedoelen).

De nieuwste variant lenen de snelle reclamejongens en masse van de effectenbeurs. 'Hoog rendement met opties' lees je dan onder de Volvo 940 Malmö. De Saab 9000 is er 'Voor ongeveer 320 aandelen Unilever'. En de Saab 900 à 49.950 gulden voor 'zo'n 650 aandelen Philips'. Al sinds september. Maar na de koersval van de Flippen eind oktober bracht 'uw commissionair' (Saab-advertentie van 26 oktober) voor een 900 omgerekend nog maar iets meer dan 38 duizend gulden in rekening. Schrijnender kan de devaluatie in autoreclame niet geïllustreerd worden. En 'Koersherstel zet niet door' stelt Toyota in haar laatste Carina- voordeelaanbieding.

Erwin Wijman

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden