Zaken doen op het perron

DE NEDERLANDSE SPOORWEGEN INTRODUCEREN LUXE BUSINESSLOUNGES OP STATIONS. VERGADERAARS IN UTRECHT REAGEREN ENTHOUSIAST...

6p de eerste maandagmiddag Oin zijn bestaan is de business lounge nog leeg.

Het frisse appelgroen straalt je tegemoet. Bezoekers kunnen kiezen tussen comfortabele lage fauteuils of strenge, rechte stoelen rond een hoge tafel. Verder zijn er kleine werkhoeken (met stopcontacten) waar reizigers draadloos kunnen internetten.

'Een gouden greep', vindt Michel van den Brun uit Amsterdam. Hij zit om de hoek met drie collega's te brainstormen in de gewone restauratie. 'Het is hier te lawaaierig', vindt de een. 'Te krap', oordeelt de ander vanachter een stapel dossiers. 'Als we hadden geweten dat de business lounge open was, waren we daar gaan zitten. Zeker te weten.'

Een tafeltje verderop zetelt het IKV. 'Is hier een aparte business lounge?', vraagt IKVdirecteur Jan van Montfort gretig. 'En kan ik daar draadloos internetten? Want dit schiet niet op', zegt de directeur van het Inter Kerkelijk Vredesberaad met een blik op zijn laptop die werkeloos naast hem op de grond staat.

Dat de business lounge een succes wordt, staat voor de NS wel vast. Het aantal zakelijke reizigers neemt toe, hoewel de NS daarover geen cijfers vrijgeeft. En deze groep reizigers wil luxe en zorg. Dat komt goed uit. Want van het verkopen van treinkaartjes wordt de NS niet rijk. Het verwennen van de klant met gemakswinkels, hamburgers, gezonde sapjes en allerhande service is profijtelijker.

Een nieuwsgierige, grijze dame glipt de business lounge binnen. 'Mevrouw, dit is..', protesteert een NSbeambte. 'Dat weet ik wel, jongeman. Ik kom alleen maar even kijken. Ik kom zelf uit het vergadervak. Dus...'

En dus neemt ze even plaats in een fauteuil. 'Zit perfect. Kan niet anders zeggen. Maar de stoelen staan te ver uit elkaar. De akoestiek is wel goed, dankzij de kleden op de vloer. Maar die muziek moet natuurlijk uit. De verwarming staat veel te hoog. En zie ik het goed dat er geen bediening is? Daar is niet goed over nagedacht. Als je in een belangrijke vergadering zit, wil je niet weglopen om koffie te gaan halen. Wie weet wat ze allemaal bespreken als jij eventjes je hielen licht?'

Ze vindt de business lounge een 'heel slim' idee. Want vergaderd werd er toch al volop in de restauratie in Utrecht, zonder dat de vergaderaars ervoor betaalden - op een paar kopjes koffie na. De business lounge kost 12,50 euro per persoon voor de duur van twee uur. De klant kan zichzelf voorzien van koffie, thee en fris. Het internetten is de eerste twintig minuten gratis. Daarna moet er betaald worden.

Het IKV heeft dat er wel voor over. En de vier medewerkers van de stichting Collusie die nu nog in de gewone stationsrestauratie zitten ook. Ze zijn uit Ede, Nijmegen, Amsterdam en Utrecht komen reizen om nieuwe milieuzorgprojecten te bedenken. 'Dat kan hier natuurlijk wel', vindt Michel van de Brun. 'Maar in zo'n business lounge is het makkelijker je te concentreren. Hier heb ik bovendien een beetje het gevoel alsof ik in een etalage zit.'

In de business lounge kunnen sommige vergaderhoeken geluiddicht worden afgesloten. 'Uit enquêtes weten we dat het station ook het decor vormt voor veel sollicitatiegesprekken. Die wil je natuurlijk privé houden', vertelt William Graat, de formule-manager van de business lounge. Graat verwacht ook veel klandizie van zakenlui die tussen twee afspraken door een paar uur in een relaxte omgeving hun mail willen checken of een presentatie willen voorbereiden. Dat kan inmiddels ook in de gerenoveerde eerste-klas coupe¿ waar stopcontacten in het plafond zitten. 'We willen zakenlui helpen hun tijd nuttig te besteden. En natuurlijk: uit de file te blijven.'

De volgende stations die een business lounge krijgen, zijn Roosendaal en Den Bosch. 'Maar we willen eerst in Utrecht ervaring opdoen', aldus Graat. 'Misschien dat we de formule dan nog wat bijstellen.' Dus er is nog hoop voor mensen die zónder achtergrondmuziek willen vergaderen? 'Nee', zegt Graat beslist. 'Muziek maskeert de inhoud van de gesprekken. Maar misschien zetten we de volumeknop wat zachter.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden