Zakelijke Postbank knijpt oogje dicht met retour-envelop

Veel ophef veroorzaakt de Postbank nog steeds met zijn actie om klanten voortaan te laten betalen voor de giropas. Vooral de beroemde postzegel blijft de gemoederen bezighouden; klanten die geen betaalde pas wensen, moeten dat voor het eind van deze maand kenbaar maken via een als brief te frankeren antwoordkaart,...

Er zijn - eerlijk is eerlijk - lezers die de Postbank een hart onder de riem steken, en de zakelijke opstelling van de bank prijzen. Maar voor de overgrote meerderheid is het een principekwestie: die postzegel kán niet.

De redactie van Op=Op werd overstelpt met tips van lezers die weten hoe de postzegel vermeden kan worden. De meest voor de hand liggende methode, die nog blijkt te werken ook, is het verzenden van de kaart in een gratis giro-envelop voor betaalopdrachten. Een woordvoerder van de Postbank geeft het schoorvoetend toe: 'Kaarten in een giro-envelop worden gewoon in behandeling genomen. Maar het kan dan wel iets langer duren hoor.'

Anderen wijzen op de site www.antwoordnummer.nl. 'Op de website kun je de antwoordnummers vinden van de meeste grotere bedrijven in Nederland. De Postbank heeft een hele reeks antwoordnummers', schrijft de Nijmeegse student M. Jansonius. Bij antwoordnummers betaalt de ontvanger van een brief.

Zakelijke klanten van de Postbank hoeven zich niet in deze bochten te wringen. J. Bosman, die de girorekening van een vereniging beheert, meldt verbaasd dat hij wél een portvrije envelop ontving. 'Dat is best mogelijk', zegt de woordvoerder van de Postbank. 'Postbank Zakelijk is gewoon een heel ander bedrijf.' Minder zakelijk misschien?

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden