Zagende ketting boort zich door romp Ilona M.

Nederlandse bergers slaagden er zondag uiteindelijk in het binnenvaartschip Ilona M. door te zagen. Het voorste deel werd boven water gehaald....

Een bescheiden binnenvaartschip, vastgelopen in de bodem van een niet al te brede rivier. Je zou zeggen: geen partij voor het kolossale materieel dat is aangerukt om het schip vlot te trekken.

In het water verenigen de kraanponton Ibis en de bok Triton hun krachten. De hefarm van de laatste torent zo’n vijftig meter boven het water en het Noord-Duitse landschap uit. Aan wal wordt een graafmachine ingezet als trekpaard. Overal lopen, varen en pompen de werklieden van het Nederlandse bergingsbedrijf BTS, die gezamenlijk borg staan voor het vernuft van de Nederlander op water.

De halsstarrige Eems dwingt gezag af. Al meer dan een week houdt de getijdenrivier de Ilona M. in haar slikkerige bodem vastgezogen. Het Duitse schip voer zaterdag 15 oktober ’s nachts plotseling in een dikke deken van mist, toen de boortradar uitviel.

‘Alles wat bij de berging fout kon gaan, is fout gegaan’, zegt Erik Schultz van de schippersvereniging Koninklijke Schuttevaer. ‘Afgelopen week is vier keer een poging gedaan om het schip uit het water te hijsen. Toen het gevaarte dreigde door te knikken, is dat gestopt.’

Aan een van de kranen is zaterdag een ketting met de dikte van een arm gehangen. Deze ketting is onder de romp van de Ilona M. door gehaald, waarna de spanning op de ketting is opgevoerd tot een ton. Met een flossende beweging ragde de zaagconstructie dwars door het plaatstaal heen. ‘Tot de laatste tien centimeter’, vertelt Schultz. ‘Toen knapte de ketting. En ook een kleinere, vervangende zaag brak doormidden.’

De steenslag die het schip vervoerde is op de drassige oevers van de Eems uitgestort, om het schip te ontlasten. De hoop gruis vormt een solide tribune voor de honderden mensen die zondagmiddag op het schouwspel zijn afgekomen. Onder hen zijn veel schippers, die met hun schepen werkeloos aan wal liggen. In de buurt, maar ook verderop in de stad Groningen tot aan de grens met Friesland liggen ze zij aan zij voor anker.

‘Het schip van mijn ouders met een lading piekijzer ligt in Delfzijl. We moeten naar Münster’, zegt Valery van den Boogaart (18), die met haar vrienden van het schippersinternaat in Zwolle al heel vaak op de plek des onheils is gaan kijken. ‘Het begint wel wat te vervelen, net nu we vakantie hebben. De vreemdste verhalen gaan al rond over de schipper van het gezonken schip. Ik denk dat hij niets kon doen aan het ongeluk. Hoewel, vorig jaar heeft hij op het IJsselmeer ook al een schip laten zinken.’

Bij het inzetten van de avond zijn de toeschouwers er getuige van dat het voorste deel van de Ilona M. boven water wordt gehaald.

Erik Schultz van de Koninklijke Schuttevaer schat dat in Nederland en Duitsland momenteel zo’n 250 schepen gestremd zijn. Per dag lijden zij zo’n duizend euro aan inkomstenderving. ‘Maar de gevolgen zijn nog veel groter. Veel bedrijven zijn afhankelijk van de ladingen. Al het scheepvaartverkeer vanuit Amsterdam en Rotterdam naar Duitsland moet hier nu langs omdat de normale route door een ingestorte damwand bij Münster tot december gebarricadeerd is. Hier verderop ligt een boot vol boomstammen. Het zaagbedrijf in Kampen dat de vracht nodig heeft, krijgt het nu heel moelijk.’

Als alles meezit, kan woensdagochtend het eerste schip weer door de Eems varen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden