Yahoo wordt de standaardzoekmachine in Firefox
Yahoo heeft een gevoelige tik uitgedeeld aan zijn concurrent Google. Het webportaal wordt de standaardzoekmachine in Firefox, de op twee na meest gebruikte internetbrowser. De afgelopen tien jaar was die bevoorrechte positie in handen van Google. Hoeveel Yahoo voor deze coup betaalt, is onbekend.
'Dit is het meest betekenisvolle partnerschap dat Yahoo in de afgelopen vijf jaar heeft gesloten', zei bestuursvoorzitter Marissa Mayer van Yahoo. Dat wordt nu kind aan huis bij een fors deel van de bijna half miljard gebruikers van Firefox.
Yahoo was in de jaren waarin het commerciële internet tot wasdom kwam de belangrijkste aanlegsteiger voor honderden miljoenen websurfers. Maar die rol is Yahoo langzaam kwijtgeraakt aan Google, dat tweederde (in de VS) tot 94 procent (in Nederland) van alle zoekvragen afhandelt.
Flinke opsteker
Yahoo hoopt door de overeenkomst met Firefox weer terrein te herwinnen. Directeur Chris Beard van Mozilla, de stichting achter de browser die grotendeels door vrijwilligers wordt gemaakt, zegt dat Firefox elk jaar honderd miljard keer wordt gebruikt om iets te vinden op internet. Als Yahoo een groot deel van die verzoeken kan afhandelen en daar reclame bij plaatst zou dat omzetgewijs een flinke opsteker betekenen. Hoewel dat eenvoudig aan te passen is, verandert een groot deel van de gebruikers nooit de standaardzoekmachine in hun browser.
Voor Firefox betekent de deal afscheid van een partner die steeds meer als onwelkome huisgenoot werd gezien. Mozilla en Google beconcurreren elkaar op steeds meer terreinen. De Google Chrome-browser beweegt sinds eind 2008 in het vaarwater van Firefox (uit 2003). Google's GMail maakt Mozilla's e-mailprogramma Thunderbird overbodig. Beide brengen software uit voor mobiele telefoons.
Advertenties
Op de markt voor browsers heeft Firefox wereldwijd een aandeel van tussen de 12 en 22 procent (hoog op computers, lager op smartphones), tegen dik 45 procent voor Chrome (dat standaard een onderdeel vormt van Android) en 21 procent voor Microsofts Internet Explorer.
Opbrengsten uit zoekopdrachten zijn de belangrijkste inkomstenbron voor Mozilla, een non-profitorganisatie. Van de omzet van 311 miljoen euro in 2012 kwam 90 procent van Google.
Toch zoekt Mozilla naar meer mogelijkheden om geld binnen te halen. Sinds eind augustus toont Firefox, na lang soebatten, advertenties op het scherm met populairste websites.
Overigens verkocht Yahoo zijn zoektechnologie vijf jaar terug aan Microsoft. De websites van Yahoo laten zoek-resultaten zien van Microsofts Bing-zoekmachine onder een Yahoo-logo. De overeenkomst met Firefox maakt Yahoo de standaardzoekmachine in de VS.