Yahoo koopt bloggerssite Tumblr voor 1,1 miljard dollar

Hoeveel is een verjongingskuur waard? Ruwweg 1,1 miljard dollar (860 miljoen euro). Dat is de prijs die Yahoo, het Amerikaanse webmannetje-voor-alles, betaalt voor Tumblr, een blogdienst met 108 miljoen leden die elke dag 90 miljoen berichten online zetten.

AMSTERDAM - Yahoo koopt de aandacht van een jong en hip publiek, maar vooral van 15 miljard aangeklikte webpagina's per maand. Jong en hip was Yahoo ook, toen het in 1994 werd opgezet door twee studenten elektrotechniek aan de Stanford University. De gids van Jerry Jang en David Filo voor het pasgeboren world wide web dijde in de jaren daarna uit tot een internetportaal met nieuws, e-mail, aandelenkoersen, weerberichten, kaarten, muziek, vacatures en fotoalbums. Het had evenwel geen antwoord op trendsetters als Facebook, Twitter, YouTube of Pinterest die één kunstje heel goed beheersen.


Met Tumblr hoopt Marissa Mayer, de ex-Googlemanager die vorig jaar juli bij Yahoo aantrad, dat euvel te corrigeren. Om diezelfde reden kocht ze vorig jaar een andere hippe, jonge starter. Summly maakte een iPhone-app die gebruikers helpt snel nieuwsberichten en reportages te vinden en die in strakke samenvattingen te presenteren. Summly werd in 2011 door een toen 15-jarige Brit opgezet.


David Karp, de computerprogrammeur uit New York die Tumblr bedacht in 2007, is ouder (26), en straks een heleboel rijker. Voor Summly betaalde Mayer naar verluidt 30 miljoen dollar. Een kwart miljard dollar is wat Karp overhoudt aan een overstap naar Yahoo.


Ruim 1,1 miljard dollar is een hoop geld voor een bedrijf dat al zeven jaar rode cijfers schrijft. De enige inkomstenbron is jarenlang de verkoop van sjablonen geweest, waarmee de bloggers hun blog in een chiquer jasje konden steken. Tumblr is pas eind vorig jaar voorzichtig een verdienmodel gaan testen dat meer zoden aan de dijk moet zetten: reclame.


Karp is als de dood dat gebruikers de benen nemen als advertenties hun zorgvuldig bijgehouden blogs ontsieren. Om die reden durft Tumblr ook niet al te hard op te treden tegen de talloze autersrechtenschendingen en de 'pikante' inhoud van veel blogs.


Precies dat is wat de Tumblrgemeenschap vreest, als de eerste reacties van gebruikers op de overname een indicatie vormen. 'Ik wil jullie graag een advies geven', schrijft een Tumblrlid. 'Maak er geen zooitje van. Wij zijn als autisten - we houden niet van verandering. Jullie zullen geen geld verdienen aan een website met 250 gebruikers. Dank.'


De angst dat het grote, logge Yahoo zijn nieuwe aanwinst verknalt, is niet denkbeeldig. Het bedrijf - jaaromzet 5 miljard dollar, 14 duizend werknemers, 700 miljoen bezoekers elke maand - heeft geen geweldige reputatie op het gebied van overnames. Het heeft niets betekend voor de fotodienst Flickr, dat in 2005 werd ingelijfd. Flickr is voorbijgestreefd door Tumblr.


Nog minder lol beleefde Yahoo aan GeoCities, dat in 1999 nog de op twee na meest bezochte website was, toen het werd overgenomen voor 3,57 miljard dollar in aandelen. GeoCities werd in 2009 opgedoekt, op de Japanse tak na.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden