Wrijving

Tom Egbers eet niet, vóór Studio Sport. 'Hooguit een soepje, om een uur of vijf. Maar niet die kantinebiefstuk, dat is niet goed.' Hij wil hongerig blijven, zoals een roofdier hongerig op zijn scherpst is.


Dat werd je toch maar wijzer van Achter het scherm, een reeks minidocumentaires over het maken en de makers van tv-programma's. Woensdag was de eerste aflevering gewijd aan Studio Sport. Verslaggever Tonko Dop liep mee op een drukke zondag, waarop de marathon van Rotterdam werd gelopen, Parijs-Roubiax werd gefietst en PSV, Ajax en FC Twente om het kampioenschap streden.


Egbers gaf zijn collega Dop een rondleiding over de redactievloer. Achter de schermen van die rondleiding steekt de wetenschap dat Dop ook werkt voor Nieuwsuur, gezeteld tussen dezelfde muren als Studio Sport, waardoor Dop zich dus min of meer liet rondleiden over zijn 'eigen' redactievloer.


Het is maar een van de Droste-effecten die zich voordoen bij het verjaardagsfeestje dat de publieke omroep deze maanden viert. Het partijtje is ontaard in een eruptie van eigenpijperij en megalomanie, maar tussen de terugblikkwisjes en Een van de Acht-fragmentjes zaten ook boeiender en onthullender documenten. 60 jaar Oranje op tv was er een voorbeeld van. Ook Achter het scherm over Studio Sport bood een ander kijkje op een van de best bekeken programma's op tv.


Tussen de scènes door bleek enige wrijving - het leek meer dan een eenvoudig verschil van mening - tussen Tom Egbers en Mart Smeets. In de documentaire ging Egbers verder in zijn persoonlijke enthousiasme dan volgens de stringente opvattingen van de oude Smeets is toegestaan. Het verschil in taakopvatting kwam onder meer tot uiting in een citaat van Smeets: 'Wij maken gedegen televisie. Maar daar is niks mis mee. De kracht is misschien wel de saaiheid. Wij ploegen rustig voort.' Dat klonk niet echt naar vernieuwingsdrang.


Dinsdag mocht het duo bij wijze van promotie aanschuiven in De wereld draait door - over Droste-effecten gesproken. Daar bleken de twee niet te beroerd hun wat wankele huwelijk tentoon te stellen. Het zat Egbers nog altijd niet lekker dat de eigenwijze Smeets zich jaren geleden laatdunkend over collega's had uitgelaten. Wat ook niet zal hebben meegeholpen, was diens uitspraak in de documentaire dat hij het niet meer kan opbrengen op zondagavond naar Studio Sport te kijken. Dan zit hij aan tafel, met zijn vrouw.


Ook onthullend: chef Maarten Nooter, die uitlegde dat voetbal slechts een achtste deel beslaat van het totale sportaanbod dat de NOS brengt. 'Veel minder dan de meesten denken', voegde hij er defensief aan toe. Kan zijn, maar hij kan toch moeilijk beweren dat DWDD of een ander programma ooit opzij werd geveegd voor een fijn potje korfbal.


Die dominantie bleek even later al op het andere net. Tijl Beckand had zijn lolbroek (zaterdag stond hij nog voor RTL zeventig eieren met zijn voorhoofd kapot te slaan) thuisgelaten en bewees zich voor de AVRO als innemend en gedreven presentator van de nieuwe wekelijkse serie De tiende van Tijl, waarin hij klassieke muziek toegankelijker wil maken. Het was een verademing. Komen we nog over te schrijven. Maar niet volgende week, want dan wordt De Tiende van Tijl even niet uitgezonden. Champions League, begrijpt u wel?


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden