Wreck-It Ralph ****

Regie Rich Moore. In 167 zalen Regie Brian Klugman, Lee Sternthal. Met Bradley Cooper, Dennis Quaid. In 17 zalen Regie Martin McDonagh In 15 zalen Regie Stefan Ruzowitzky. Met Eric Bana, Olivia Wilde In 11 zalen

animatie

Zombie-achtig kijken ze voor zich uit, de kinderen die in Wreck-It-Ralph al om negen uur voor de deur van de spelletjeshal staan. En ze zijn niet de enigen op wie de dagelijkse dosis videogames een geestdodend effect heeft. Wat te denken van de game-personages zelf, die allerlei vastomlijnde, maar daarom niet minder idiote toeren moeten uithalen zodra iemand een muntje in hun kast gooit, en die nooit eens een kijkje kunnen nemen in een ander spel?

Ralph, de domme kracht die in de game uit de titel slaafs de boel kort en klein slaat, heeft genoeg van zijn rol. Hij wil een keer de held zijn en smokkelt zichzelf andere games binnen. Zoals Hero's Duty, omdat je daar kunt vechten tegen bloeddorstige reuzenkevers en een gouden medaille kunt winnen.

De animatoren van deze onderhoudende Disneyproductie hebben aan de botsing van virtuele spelletjeswerelden duidelijk hun hart opgehaald. Wreck-It Ralph mag dan wel 3D zijn, hoe antieker de game, hoe platter de personages eruit zien en hoe stroever ze lopen. Tegenover de hyperrealistische, apocalyptische vormgeving van Hero's Duty staan de als politieagent uitgedoste chocobroodjes en overspannen snoepkleuren in een ander spel. En dan trakteert regisseur Rich Moore de echte gamefreaks ook nog eens op talloze verwijzingen naar bestaande (maar vaak werkeloze) spelletjesfiguren. Met zo veel geïnspireerde lolligheid kan het aftandse ben-blij-met-jezelf-verhaaltje de pret niet drukken.

The Words

drama

Een ploeterende schrijver die nog geen enkel boek heeft gepubliceerd, treft op een dag een anoniem manuscript aan in een oude leren tas. Het blijkt een briljante roman te zijn. Tja, wat doe je dan? Het boek uitbrengen onder je eigen naam natuurlijk en daarmee de nieuwe literaire sensatie van New York worden. The Words is een drama dat een verhaal-in-een-verhaal vertelt, dat zelf ook weer een verhaal is. Die opzichtig literaire constructie werkt niet goed, vooral omdat de ene verhaallaag nog minder sterk is dan de andere. De (debuterende) regisseurs maakten er bovendien een stijf, oubollig geheel van. PK

Seven Pscyhopaths

Komedie

Over een psychopathische moordenaar moet het gaan. Of toch maar zeven, want dat bekt beter in de titel. Marty (Colin Farrell), een met drank en een gebrek aan schrijftalent worstelende Ier, tracht het te maken als scenarist in Hollywood. Inspiratie komt van zijn kompaan Billy (Sam Rockwell), een geestelijk instabiele kruimeldief. De twee vrienden raken in de problemen wanneer een lokale maffiabaas (Woody Harrelson) hen ervan verdenkt meer te weten van zijn ontvoerde schoothondje.

Toneelschrijver en Ier Martin McDonagh maakte met zijn amusante misdaadkomedie In Bruges (Ook met Farrell) een vlekkeloze overstap naar de filmwereld, maar slaat hier de plank mis. Seven Psychopaths probeert het misdaadgenre nog eens op z'n kop te zetten, maar verzandt in te weinig leuke, over-geacteerde namaak-Tarantino. Bor Beekman

Deadfall

thriller

De paden van de voormalige bokser Jay, net vrij uit de gevangenis, en overvallers Addison en Liza, na een auto-ongeluk afzonderlijk op de vlucht, kruisen elkaar in de besneeuwde bossen van Noord-Amerika bij de Canadese grens.

Het is knap hoe regisseur Stefan Ruzowitzky, bekend van het oorlogsdrama Die Fälscher (2007), probeert te spelen met de dunne scheidslijn tussen goed en kwaad. 'Het is een goed teken wanneer je je een beetje slecht voelt', klinkt het aan het begin zelfs expliciet.

In Deadfall heeft de meest harteloze moordenaar een even liefhebbende als medeplichtige zus, terwijl de onhandige dochter van de sheriff ondanks haar goede wil voortdurend het noodlot over zichzelf en anderen afroept.

Spijtig dat ze in dit uiterst rommelig vertelde verhaal - met een scooterachtervolging hier en een gijzeling daar - eigenlijk geen moment tot wasdom komen. Een noodlotsthriller in zo'n fantastisch decor verdient een veel beter fundament. BJB

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden