World Bowl: feestje van Amerikaanse gelukszoekers in de Arena

De American Football-teams van Barcelona Dragons en Berlin Thunder spelen zaterdag in de Amsterdam Arena de finale van de World Bowl....

Van onze medewerker Charles Bromet

Toch had hij stiekem gehoopt op een opwaardering van de ploeg, die tien weken per jaar de grasmat van de Arena omploegt. Maar in een competitie waaraan slechts zes ploegen meedoen bleef het team van coach Bart Andrus steken op de vijfde plaats. En dus is Buys teleurgesteld. 'Dit was onze kans om sympathie voor sport en team te kweken.'

En juist dat is de loodzware opdracht voor de Admirals. Naast het feit dat de sport in Europa niet echt leeft, hebben fans moeite zich te identificeren met het team. Op een enkele landgenoot na (oud-voetballer Silvio Diliberto is kicker bij de Amsterdammers) wordt de selectie grotendeels bevolkt door jonge Amerikanen die in eigen land weinig spelen.

De Amerikanen komen naar Europa om ervaring op te doen en mogelijk een contractje te krijgen. Dat die missie niet altijd zonder beloning blijft, bewees quarterback Kurt Warner. Zijn werkgever, St. Louis Rams, stalde hem in 1998 voor een jaar in Amsterdam, omdat hij toch niet aan spelen zou toekomen. In 1999 werd Warner teruggehaald. Hij kreeg de kans om te spelen doordat zijn twee rivalen voor de quarterback-positie geblesseerd waren geraakt.

Warner kwam in de ploeg als no name, maar werd zowel in de reguliere competitie als na de Super Bowl uitgeroepen tot Most Valuable Player (MVP). In Amsterdam moest hij het doen met een salaris van 10 duizend dollar. Vorig jaar mocht hij in St. Louis een contract tekenen van 47 miljoen dollar. Buys: 'Dat verhaal kun je de jongens die hier komen niet vaak genoeg vertellen.'

Voor de fans is het allemaal minder leuk. Natuurlijk houd je het vertrek van een supertalent niet tegen, maar als 32 van de 48 selectiespelers al na één seizoen vertrekken, is het hard zoeken naar idolen. 'Ook voor ons is het zwaar', zegt Dragons-coach Jack Bicknell. 'Steeds krijg je een compleet nieuwe groep die je naar je hand moet zetten. Maar daarin zit ook een grote uitdaging.'

De Europese NFL heeft een andere uitdaging, ze streeft naar uitbreiding van de League. 'We zoeken steden die interesse hebben', zegt John Beake, directeur van de Europese NFL. 'Maar ik denk dat dit pas op z'n vroegst in 2003 haalbaar is. Zo realistisch moeten we wel zijn.'

Ondertussen blijven de Admirals aan hun populariteit werken. Trots meldt Buys dat de club dit seizoen 23 procent meer seizoenkaarten heeft verkocht, binnenkort een documentaire over het team in de bioscoop en op televisie te zien is en dat zelfs een tentoonstelling zal worden gewijd aan de stevige jongens van coach Andrus.

Leuk natuurlijk, maar wat is dat allemaal waard als de Admirals de finale niet halen, en de Arena derhalve slechts halfgevuld zal zijn? 'Dat is jammer, maar ik geloof dat het publiek zal komen. Bovendien is het leuk dat Johan Cruijff de toss zal verrichten.'

Cruijff en American Football? Jazeker. Het toeval wil dat schoonzoon Jesus Angoy, voormalig doelman van de voetbalploeg Barcelona en tegenwoordig kicker voor de Dragons, zijn opwachting zal maken in de finale. 'En Cruijff is al twee jaar enorm geïnteresseerd in de sport', zegt Angoy op de website van de organisatie. 'Bovendien kan hij zijn kleinkinderen meenemen en er een familie-uitje van maken.'

Daar is de organisatie dan weer wel in geslaagd. Saxofoniste Candy Dulfer werd gestrikt voor het zingen van de volksliederen en rapper Coolio maakt deel uit van het zo vertrouwde entertainment rond een American Football-wedstrijd. Dus zullen de mensen wel komen? Nou, nee.

Ondanks een groots opgezette reclamecampagne blijven hoge bezoekersaantallen vaak uit. En nu de Admirals zich niet hebben geplaatst voor de finale, kan het droomscenario in de kast. Buys: 'Toch zijn er 21 duizend kaarten verkocht. We komen steeds dichter bij ons doel om mensen enthousiast voor onze sport te maken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden