Wordt Philips sponsor 'PSV Ajax'?

Het zou de verdienste van Frans van Houten kunnen worden genoemd dat hij uit één Philips twee Philipsen heeft gecreëerd: het Amsterdamse Philips en het Eindhovense Philips.

null Beeld null

Beide Philipsen hebben de pretentie totaaloplossingen te bieden: het Amsterdamse Philips voor verzorging van complete ziekenhuisafdelingen en het Eindhovense Philips voor de verlichting van steden, straten en stadions. Maar hun activiteiten kunnen niet meer samen. Het Amsterdamse Philips zal uitsluitend gezondheidstechnologie gaan doen, waarin het concern de laatste decennia snel is gegroeid. Het Eindhovense Philips zal alleen de lichttechnologie gaan doen waarmee de broers Gerard en Anton Philips ooit het concern zijn begonnen.

De paradox is dat het Amsterdamse Philips de oude beursnotering houdt. Het Eindhovense Philips wordt afgesplitst en als nieuw beursfonds gelanceerd. Of het nieuwe Philips blijft het oude Philips, terwijl het oude Philips het nieuwe Philips wordt.

Het klinkt verwarrend. Maar dat is nu eenmaal zo in deze moderne tijd, waarin topmanagers continu bezig lijken met een strategie van fuseren, overnemen, afstoten, ontvlechten en verzelfstandigen. Als het niet van de mededingingsautoriteiten moet, dan moet het wel van de markt. De ene manager wil de activiteiten verbreden, waarna zijn opvolger de boel weer uit elkaar wil gaan trekken. Bij Philips is dat al twee decennia lang gaande. Nadat het bedrijf in honderd jaar was uitgegroeid tot een machtig elektronicaconglomeraat en een van de paradepaardjes van bv Nederland moest het mes erin omdat het onvoldoende winstgevend was.

Cor Boonstra, die in 1997 ook het hoofdkantoor naar Amsterdam verplaatste, begon het bord spaghetti om te zetten in een bord asperges. Daarna gingen die een voor een de deur uit. Totdat er nog maar twee overbleven: medische apparaten en licht. Van Houten had de ontmanteling willen voltooien door ook licht te verkopen. Maar omdat niemand het gewenste bedrag daarvoor wilde betalen, zal dat nu via de omweg van de beursnotering gebeuren. Het Amsterdamse Philips krijgt dan nu al zijn geld, waarna een koper de lichtafdeling in de toekomst alsnog van de beurs kan plukken. Mocht het niet snel genoeg gaan, dan moet het Eindhovense Philips wel al vast de naam van de oprichters schrappen.

Philips Eindhoven is hoe dan ook gedoemd ten onder te gaan. Alleen al daarom is het begrijpelijk dat Philips stopt als shirtsponsor van PSV. Het Amsterdamse Philips van de zorgtechnologie zal nog even blijven bestaan. Die zou bijvoorbeeld nog een keer shirtsponsor kunnen worden van Ajax. Die club zou dan Philips Sport Vereniging Ajax, PSV Ajax dus, kunnen heten. Totdat ook de laatste asperge zal worden opgepeuzeld.

Dan zal er geen Philips meer zijn. Of hoogstens nog als onderdeel van een nieuwe grootmacht die shirtsponsor van Real Madrid of Manchester United zal zijn.

Reageren?

p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden