Wordt het waterstof, elektrisch of hybride?

AMSTERDAM - De Hyundai Intrado staat niet ver af van de Rinspeed XchangE. Symbolisch zouden deze twee futuristische auto's eigenlijk tegenover elkaar moeten staan. De Intrado moet de eerste massa-geproduceerde waterstofauto worden. De XchangeE is een zelfrijdende elektrische Tesla.


Vandaag opent de autosalon van Genève, de belangrijkste autotentoonstelling ter wereld. Niet esthetiek, maar techniek is dit keer het belangrijkste aspect. De fabrikanten hebben de messen geslepen voor wat mogelijk de heftigste concurrentiestrijd zal worden sinds honderd jaar. Wat heeft de toekomst? De elektrisch aangedreven auto, de auto op waterstofcellen of de ultrazuinige hybride?


Exact honderd jaar geleden was dezelfde strijd gaande. In die tijd vochten de stoomauto, de elektrische auto en de benzine-auto om het marktleiderschap. Die strijd werd na de Eerste Wereldoorlog gewonnen door de benzine-auto. Doorslaggevend waren de uitvinding van de elektrische startmotor, de grotere actieradius en de prijs. Dankzij de door Henry Ford in gang gezette massaproductie via de lopende band zou de benzine-auto nog maar de helft kosten van de elektrische auto.


De grote automerkenstaan nu voor een nieuwe uitdaging. De noodzaak om de CO2-uitstoot terug te dringen, betekent op termijn het einde van de verbrandingsmotor op fossiele brandstoffen. Maar het is nog niet zeker wat daarvoor in de plaats komt. Het Duitse Daimler, het Japanse Nissan, het Koreaanse Hyundai en het Amerikaanse Ford richten zich vooral op de waterstof- of brandstofcelauto, die vanaf volgend jaar voor het eerst in serie zal worden geproduceerd.


In plaats van benzine, diesel of gas rijden deze auto's op uit water geproduceerd waterstof (H2) of op een brandstofcel waarbij zuurstof uit de lucht wordt omgezet in waterstof. Bij de verbranding van waterstofgas ontstaat uitsluitend waterdamp. Nadelen zijn dat de productie niet duurzaam is, er nog geen subsidies voor waterstofauto's zijn en waterstoftankplaatsen nauwelijks te vinden zijn.


Niettemin verwacht Hyundai dat tussen 2025 en 2030 meer dan de helft van de auto's in de wereld op waterstof of brandstofcellen rijdt. Het Koreaanse merk lanceert in Genève de Intrado, die een carrosserie heeft van lichtgewicht staal met een chassis van koolfstofvezel. Met een binnen een paar minuten gevulde tank waterstof heeft de Intr a-do een bereik van 600 kilometer. Ook Toyota en Honda tonen in Genève een concept van een waterstofauto.


Voorlopig liggen de elektrische auto's in ontwikkeling mijlenver voor. Maar autojournalisten zijn bang voor de wet van de remmende voorsprong . Op elektrisch gebied is er in Genève teleurstellend weinig nieuws te zien. 'Het publieke vertrouwen in de elektrische auto is in vergelijking tot 2010 fors gedaald', zei Clément Dupont-Roc van de Franse mobiliteitsonderzoeker Le Bipe. In 2010 was iedereen er volgens hem van overtuigd dat de elektrische auto de slag zou gaan winnen en tien jaar later minimaal een marktaandeel van 10 procent zou hebben in de wereld. Frankrijk, dat in Europa de leidende markt is voor deze auto's, registreerden vorig jaar maar zesduizend nieuwe elektrische auto's.


Osamu Masuko van het Japanse Mitsubishi, dat onder meer elektrische aandrijvingen levert aan de Franse automaker PSA, zei dat de afzet van elektrische auto's stokt op grond van drie factoren. 'Ten eerste de prijs, ten tweede de de actieradius en ten derde de infrastructuur.' 'We hadden niet eens hoge verwachtingen voor onze verkopen van elektrische auto's. Maar zelfs die worden niet gehaald', reageerde Maxime Picat van PSA. General Motors zet niettemin volledig in op elektrische auto's. Naast de Volt zal dit jaar in Europa een kleinere elektrische auto worden gelanceerd onder de merknaam Spark.


Voorlopig wacht de consument af. Fabrikanten proberen die vooral te paaien met de energiezuinige hybride auto's, waarbij de elektromotor is gecombineerd met een verbrandingsmotor. Toyota, dat dankzij de Prius dit marktsegment leidt, toont in Genève een nieuw model dat nog minder brandstof verbruikt. En Volkswagen heeft zijn lichtgewicht hybride XL1, die op één liter benzine 100 kilometer ver zou komen. Maar van deze tweepersoonswagen worden er slechs 250 gemaakt. Wie er een wil hebben, moet ruim 110 duizend euro neertellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.