Column

Wordt geen kleding meer gekocht?

Na de kredietcrisis zouden Nederlanders noodgedwongen weer strak in het pak - of mantelpak - naar hun werk gaan. Dat stelden hr-managers in 2008 en 2009. De dagen dat een sollicitatiegesprek ook op slippers kon worden gevoerd, waren voorbij. Mensen zoudende komende jaren bereid moeten zijn zich perfect te kleden, inclusief een keurige neutraal gekleurde stropdas.

Beeld anp

Misschien was bij bedrijven de wens de vader van de gedachte. Een andere verklaring kan zijn dat de crisis allang voorbij is. Nooit kruipen zoveel mensen in hun gewone kloffie achter het bureau, staan voor de klas, lopen door de wandelgangen van de Tweede Kamer of zitten als coach op de bank van het nationale elftal (de Duitse manager heeft zijn overhemd verwisseld voor een T-shirt) of die van Henry Schut.

Van het feit dat de consument weer zijn geld laat rollen, zoals De Nederlandsche Bank en het Centraal Planbureau beweren, merken de modeketens tenminste weinig. Die vallen bij bosjes om. Vorige week ging de damesketen Cora Kemperman (acht winkels) failliet en moest McGregor (150 winkels) uitstel van betaling aanvragen. Die kwamen bovenop de vele ketens die al eerder dit jaar of in 2015 het loodje legden.

Modebewustheid is nooit de beste Nederlandse eigenschap geweest. Alleen een kleine elite, die een rol als tv-joker in Hoe heurt het? ambieert, wil er een aanzienlijk bedrag insteken. De Nederlanders geven volgens onderzoeksbureau Fashion United 857 euro per jaar aan mode uit. Ter vergelijking: Italianen 1000 euro, Britten 1022 euro, Zwitsers 1200 euro en Luxemburgers 1455 euro.

De mensen met de minder grote portemonnee kozen vroeger voor degelijkheid. De wintertrui mocht niet te duur zijn, maar moest ook na zestien keer wassen zo kleurecht en rafelvrij zijn dat die met een kamferballenluchtje ook een jaar later weer uit de kast kon worden gehaald. Daar richtten V&D en de McGregors zich op. Nu willen Nederlanders vooral trendy na één-keer-wassen weggooikleding die zo weinig mogelijk kost. H&M, Zara en vooral Primark hebben die markt weten in te pikken en blijven het daarom tegen de trend in goed doen.

Intussen wordt de koek steeds kleiner. De uitgaven voor kleding in dit land dalen al jaren ten faveure van wonen en uitgaan, zo stelt Fashion United. Een probleem voor de branche is de vergrijzing. Ouderen kopen relatief veel minder kleding dan jongeren die hiermee hun identiteit willen benadrukken. In 2025 bestaat 21 procent van de bevolking echter uit 65-plussers tegen 16 procent nu. En ten slotte is er de concurrentie van online-aanbieders die met 15 procent van de markt al tegen de grenzen van de groei aanbotsen maar wel de druppel is die de emmer doet overlopen.

Het idee dat crises ertoe leidden dat mensen modebewuster worden om zich beter te presenteren is een fabeltje gebleken.

Of je moet politicus zijn die volgend jaar verkiezingen wacht.

Reageren?

p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden