Wordt de islam echt verkeerd begrepen?

Degene die de Koran verbrand heeft, kon geen groter gelijk krijgen voor zijn stelling dat de Koran uitnodigt tot wreedheden en geweld.

Amanda Kluveld

In oktober vorig jaar protesteerden Indonesische Chinezen tegen de beslissing van de gemeente Tanjung Balai op Noord-Sumatra om het Boeddhabeeld dat boven op de Tri Ratna tempel staat te verwijderen. De burgemeester van Tanjung Balai zei dat het beeld weg moest vanwege ergernis van de moslims, die in de omgeving wonen.

De beslissing zou zijn genomen met goedkeuring van alle religieuze leiders, ook de boeddhistische. De boeddhisten zeiden dat de overeenstemming inderdaad was ondertekend door de boeddhistische afgevaardigde, maar dat deze onder zware druk was gezet en zelfs geïntimideerd.

Hoe dat precies was gegaan, kon niet worden nagevraagd bij de betreffende boeddhist omdat die om het leven kwam door een ongeluk. Hij werd doodgereden op straat voordat hij zijn verhaal kon doen. Het is tot nu toe niet opgehelderd wie de bestuurder van het voertuig was, al hebben de boeddhisten wel het idee dat hier iets schimmigs aan de hand is.

Deze maand is opnieuw aangekondigd dat het beeld verwijderd gaat worden. Het moet weg om de religieuze harmonie te bevorderen. Boeddhisten stellen dat het om een aantasting van hun mensenrechten gaat. Zij zien een verband met het vernietigen van de Boeddhabeelden in Afghanistan door de Taliban.

Dat gelegde verband heeft verder niet veel gevolgen voor de moslims, die het beeld nu weghalen. Er zullen protesten komen, maar geen moslim zal het leven laten vanwege de omstreden beslissing rondom het beeld. Er zullen in andere landen geen slachtoffers vallen vanwege een gebeurtenis op Noord-Sumatra.

Het Boeddhabeeld zal dan ook nauwelijks het internationale nieuws halen. Ook al deugt het helemaal niet wat er op Noord-Sumatra gebeurt.

Hoe anders is dat met de verbranding van de Koran in Florida. In Afghanistan en Pakistan werden mensen vermoord uit woede over de boekverbranding. De twee christenen, die voor hun kerk werden doodgeschoten in Hyderabad, zijn vermoord vanwege een gebeurtenis in Florida, een plek die ze niet kennen in een land waar ze nooit geweest zijn.

Wel een land waar ze een beetje een band mee hadden. Zij waren deelnemers aan een voedselprogramma van de Amerikaanse charitatieve organisatie, de Barnabas Foundation.

Dat kan je dus zomaar overkomen. Dat je wordt vermoord omdat iemand die je niet kent aan de andere kant van de wereld iets doet waardoor de woede wordt opgewekt van islamitische landgenoten.

Nu is het zo dat christenen in Pakistan er alles aan hebben gedaan om solidair te zijn met de Pakistaanse moslims. Het verbranden van de Koran is door Pakistaanse christelijke leiders in sterke bewoordingen veroordeeld en buiten sommige kerken hangt een spandoek waarop die veroordeling staat verwoord.

Die spandoeken zeggen dat men afstand neemt van de daad in Florida. Maar dat helpt niets. Kerken worden aangevallen en vernield en Bijbels verbrand. Inmiddels zijn diverse christenen van blasfemie beschuldigd. De moslims die de kerken aanvallen, claimen dat zij resten van de Koran in de buurt van de kerken hebben gevonden.

Het is niet uit te sluiten dat er in Pakistan nog meer christenen zullen worden vermoord en van blasfemie beschuldigd, waarbij als excuus voor deze wandaden wederom de gebeurtenis in Florida zal worden gebruikt.

Nu is het zo dat degene die de Koran verbrand heeft, geen groter gelijk kon krijgen voor zijn stelling dat de Koran uitnodigt tot wreedheden en geweld en dat er gedood wordt in naam van dat boek. Of toch niet?

Obama zal dat nooit erkennen. De islam wordt verkeerd begrepen door de mensen die in zijn naam moorden, meent de Amerikaanse president. Ook nu, in zijn veroordeling van de reacties op de Koranverbranding, zegt hij dat er geen religie bestaat, die toestaat dat er onschuldige mensen worden onthoofd. Maar heeft hij daar wel gelijk in?

Obama kan niet ontkennen dat er talloze onschuldige mensen in naam van de islam worden vermoord. Om dit op te lossen heeft hij bedacht dat er iets bestaat dat iets anders is dan de islam. Dat noemt hij extremisme en dat heeft volgens hem weer niets met de islam te maken, ook al zijn de door hem bedoelde extremisten allen moslim.

Obama zei: ‘Now is a time to draw upon the common humanity that we share, and that was so exemplified by the UN workers who lost their lives trying to help the people of Afghanistan’. ‘Now’ is rijkelijk laat, dunkt mij.

Ondertussen vast en bidt de christin Asia Bibi in haar cel in Pakistan. Ze bidt voor gerechtigheid en vrede, voor Pakistan en voor een teken dat de common humanity van Obama ook haar mag bereiken en bevrijden.

Ik kijk voor haar in de verte omdat zij het niet kan. Ik kijk als zuster Anna in het sprookje Blauwbaard aan wie gevraagd wordt : ziet gij nog niets? Nee ik zie nog niets. Ik zie wel een Boeddahbeeld dat wordt weggehaald op Noord-Sumatra, twee christenen die voor een kerk in Pakistan worden neergeschoten en de smeulende resten van een Koran in Florida.

Ik zie allerlei verbanden. Maar een verband met de door Obama zo geprezen common humanity zie ik niet.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden