Opinie

'Wordt Born het Detroit van Limburg?'

Enige bescheidenheid zou VDL, het bedrijf van NedCar in Born overnam, wel passen, schrijft Peter de Waard. Voordat alle mooie plannen worden gesmoord in een wolk van overmoed.

Henk van der Kolk, voorzitter van FNV Bondgenoten, en Henk van Rees spreken het personeel bij NedCar toe. Beeld ANP

Nederland is het enige land ter wereld dat zijn bestaan aan een beursfonds te danken heeft. Zonder de VOC waren de Lage Landen mogelijk nog een provincie van Spanje geweest met failliete caja's, 25 procent werkloosheid en een koning die intussen op olifanten schiet. Het enige voordeel zou zijn geweest dat wat Mart Smeets 'wij' noemt wel wereldkampioen voetbal was geworden.

Dankzij de VOC heeft het land een ondernemersgeest en handelsgeest die vele grote pioniers heeft opgeleverd. Het grote voordeel is dat de aartsvaders van de Nederlandse handel en industrie, zoals Anthony Fokker, Gerard Philips, Frits Fentener van Vlissingen, Henri Deterding, Charles Stork en Anton Dreesmann, in de periode dat ze opkwamen, in de luwte van de publiciteit opereerden.

Dat is nu anders. Wie in Nederland enig succes heeft als ondernemer, wordt onmiddellijk op het schild gehesen. Er zijn ondernemers die daarmee goed kunnen omgaan, zoals wijlen ASML-oprichter Willem Maris of Free Record Shop-eigenaar Hans Breukhoven. Er zijn er echter veel meer die daardoor overmoedig worden - Dirk Scheringa, Joep van den Nieuwenhuyzen, Nina Brink en Victor Müller - hun hand overspelen, maar hun falen niet willen accepteren en de schuld schuiven in de schoenen van de boze buitenwereld.

Onduidelijk is waar Wim van der Leegte, de nieuwe eigenaar van Nedcar in Born, toe moet worden gerekend. Hij geldt als iemand die wars van publiciteit stapje voor stapje zijn conglomeraat VDL heeft opgebouwd. Maar nu hij een autofabriek heeft die een hip merk gaat produceren, lijkt de overmoed ook op hem vat te krijgen. Hoewel het zeker nog anderhalf jaar duurt voordat de eerste Mini van de nieuwe productielijn rolt, schept hij al verwachtingen over de toekomstige fabricage van Jaguars en Landrovers. Ook de geruchten dat de volgende generatie Countryman en Paceman van Mini van het Oostenrijkse Graz naar Born worden verplaatst, zoemen al rond. Nog even en Born wordt tot het Detroit van Limburg gebombardeerd en Van der Leegte overladen met ondernemersprijzen.

Vooralsnog is er een plan, waarbij VDL met steun van de provincie Limburg de fabriek overneemt en de productielijn moderniseert. Dat de enige kans wordt gegrepen om de fabriek in Born te redden, is uiteraard toe te juichen, maar ook Van der Leegte is uitgeleverd aan de grillen van buitenlandse autoproducenten.

Anderhalf jaar is een lange periode in de huidige wereldeconomie en al helemaal in de auto-industrie, zo heeft Victor Müller na de overname van Saab kunnen ervaren. Enige bescheidenheid zou ook Wim van der Leegte in dat opzicht passen.

VDL is nog niet de nieuwe VOC. Wie de aartsvaders van deze tijd zullen zijn, wordt niet door de media van nu uitgemaakt, maar door de geschiedenisboeken van de 22ste eeuw.

Peter de Waard is economieredacteur van de Volkskrant. Dit is zijn dagelijkse rubriek De Kwestie. Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden