Woonwagencentra mogen toch blijven

Staatssecretaris Remkes (VVD) van Volkshuisvesting laat in weerwil van eerdere plannen de laatste zeventien grote woonwagencentra in Nederland ongemoeid. Het vorige kabinet wilde alle grote centra opheffen, maar Remkes krijgt geen geld om dat werk af te maken....

Van onze verslaggeefster

Elaine de Boer

DEN HAAG

Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is 170 miljoen gulden nodig voor de spreiding en sanering van de laatste zeventien woonwagencentra. Vandaag voeren de gemeenten overleg met Remkes.

Een aantal steden, zoals 's Hertogenbosch, reageert opgelucht op het nieuws. In het verleden zijn diverse kampen met grof geweld ontruimd. In 's Hertogenbosch kwamen bewoners in opstand tegen plannen het centrum te sluiten.

De gemeente Den Haag daarentegen heeft vorig jaar besloten de laatste twee grote centra, aan de Leiweg en de Escamplaan, wel op te heffen en de bewoners onder te brengen in kleinere nieuwe kampen op de nieuwbouwlocaties Ypenburg en Wateringseveld. De bewoners stemden daarmee in.

Volgens N. van Kooperen, projectleider van operatie 'Op wielen in beweging' in Den Haag, is er veel geld mee gemoeid. Het sluiten van het centrum aan de Leiweg (110 wagens) kost twintig miljoen gulden. Wethouder P. Noordanus stuurt de rekening naar Remkes.

Volgens de VNG hebben de gemeenten ook recht op het geld. 'De grote kampen zijn in de jaren zeventig aangelegd vanwege rijksbeleid', zegt woonwagenspecialist W. Vos van de VNG. 'Toen bleek dat die grote centra moeilijk te beheersen zijn - de politie durft er soms niet eens te komen - moesten er weer kleine centra komen.'

Als een gemeente dat beleid wil uitvoeren, moet het rijk daar de kosten voor dragen, vindt de VNG. De VNG en de vereniging voor woningcorporaties vragen de Kamerfracties deze week om de staatssecretaris aan de oude afspraken te houden.

'De Kamer heeft met het opheffen van de Woonwagenwet ingestemd nadat Remkes' voorganger Tommel had beloofd geld vrij te maken voor de deconcentratie en de overdacht aan de corporaties', aldus Vos. 'Die beloftes moet Remkes nakomen.'

De woningcorporaties hebben grote zorgen over het geldgebrek van Remkes. In 1999 wordt de Woonwagenwet opgeheven, daarna moeten de woningbouwverenigingen de wagens in beheer nemen. Maar de corporaties hebben geen behoefte aan wagens op grote centra: die zijn vaak slecht onderhouden en hebben veelal huurachterstanden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden