Woekerpolis verzekeraar is nog volop te koop

Verzekeraars blijven op grote schaal ‘woekerpolissen’ verkopen, ondanks alle ophef over deze dure beleggingsverzekeringen.

Van onze verslaggever Frank van Alphen

Dit blijkt uit een inventarisatie door de Volkskrant van financiële bijsluiters van tientallen verzekeringen die gekoppeld zijn aan beleggingsfondsen. Onder meer DSB Bank, Delta Lloyd, RVS, Aegon, Rabobank, Fortis, Avéro Achmea en Fortis voeren producten waarbij de kosten hoger zijn dan 2,5 procent per jaar (bij een jaarlijks rendement van 4 procent). In een recent advies noemt de Ombudsman Financiële Dienstverlening maximaal 2,5 procent kosten per jaar redelijk.

Geen extra rendement
De jaarlijkse kosten hebben flinke gevolgen voor het rendement. Als de kosten 3,5 procent zijn, moeten die worden afgetrokken van het totale rendement over de gehele looptijd. Bij een beleggingsrendement van 6 procent komt de opbrengst in de buurt van het rendement op een spaarrekening. ‘Verzekerden lopen wel beleggingsrisico, maar ontvangen daar geen extra rendement voor’, zegt Errol Keyner van de Vereniging van Effectenbezitters.

Over woekerpolissen is de afgelopen jaren veel ophef ontstaan. Klanten werden vaak slecht voorgelicht bij het afsluiten van deze verzekeringen. Ze hadden niet door dat een groot deel van hun inleg niet werd belegd, maar werd gebruikt voor de overlijdensrisicoverzekering, de adviseur en de verzekeraar. Bovendien vielen de resultaten tegen door de gedaalde aandelenkoersen. Dit leidde na veel klachten en politieke druk vorige maand tot een aanbeveling van de Ombudsman.

Te duur
De Consumentenbond vindt de beleggingsverzekeringen nog te duur. ‘De kosten moeten in de buurt liggen van een beleggingsfonds’, zegt Rob Dorscheidt, beleidsmaker bij de Consumentenbond. Een beleggingsfonds rekent 1 tot 1,5 procent kosten per jaar. ‘Als een verzekeraar meer kosten in rekening brengt, moet hij uitleggen waar dat voor is.’

Volgens het Verbond van Verzekeraars is de 2,5-procentsnorm niet toepasbaar op het huidige productaanbod. Er is geen maximumbedrag dat verzekeraars in rekening mogen brengen. De enige eis is dat ze transparant zijn over de kosten. ‘We mogen geen afspraken maken over de kosten’, aldus Richard Weurding, directeur van het Verbond. ‘Als gevolg van de discussies over de kosten en de concurrentie tussen verzekeraars zie ik wel dat meer partijen scherp geprijsde producten introduceren.’ Ook consumentenorganisatie hopen dat de toegenomen concurrentie met banken en bewuster aankoopgedrag van klanten zullen leiden tot aanzienlijk lagere kosten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden