Woede over Belgisch plan voor snelwegenvignet

België werkt aan een wegenvignet dat Nederlanders en andere buitenlanders moeten kopen als ze het land binnenrijden. De tolplannen hebben de woede gewekt van de ANWB. Zij roept haar leden op in het geweer te komen tegen deze 'ongelijke behandeling'.

AMSTERDAM - Als het aan de Belgen ligt, passeert in 2016 de jaarlijkse caravankaravaan op weg naar het zuiden niet langer zonder te betalen. Met een wegenvignet willen ze een 'eerlijke bijdrage' afdwingen van buitenlanders, die 'dus ook moeten betalen voor de kosten die ze veroorzaken aan ons wegennet', aldus de Vlaamse overheid. Met de lente begint wat de Belgen tandendknarsend het 'sleurhuttenseizoen' noemen, met een steevast verstopte rechterrijstrook.


De ANWB vindt een vignet oneerlijk, omdat de bijdrage van Belgische chauffeurs wordt verrekend in de wegenbelasting. Vooral de Vlaamse regering, die met de Brusselse en Waalse overheid over dit dossier beslist, houdt vast aan haar belofte de belastingen niet te verhogen. 'Als de Belg het niet in zijn portefeuille mag voelen, waarom de Nederlander dan wel?', vraagt ANWB-directeur Guido van Woerkom zich af. 'Dit is niet goed voor het toerisme naar België. Ook Nederland zal de gevolgen ondervinden door alle Fransen en Italianen die via België naar hier komen. Bovendien worden inwoners van de grensstreek op kosten gejaagd.'


De ANWB meent te weten dat het gaat om bedragen van 100 euro voor een jaar en 7 euro per tien dagen. Die zijn gebaseerd op 'indicaties' van Belgische ambtenaren, zegt Van Woerkom. In België is over de tarieven nog niets officieel beslist. De Vlaamse minister-president Peeters zegt dat het vignet 'in onderzoek' is. 'Ik ontvang graag de opmerkingen van Nederland, zodat we ze kunnen meenemen in onze gesprekken.'


België ziet elk jaar vier miljoen wagens zonder stoppen passeren; de helft van het vrachtverkeer heeft buitenlandse kentekens. Van het wegennet maken slechts 5,8 miljoen Belgische wagens gebruik.


De ANWB verzet zich tegen alle vignetten. Oostenrijk, Zwitserland (dat niet aan de Europese regels van vrij verkeer gebonden is) en enkele Oost-Europese landen hebben een vignet.


De uitvoering kost België nog hoofdbrekens. Uit een uitgelekte analyse blijkt dat het verliesgevend wordt wanneer 15 duizend kilometer van de hoofdwegen onder het vignet vallen. Het installeren van 548 controleposten voor kentekenherkenning en ruim 200 duizend nieuwe verkeersborden zou, gezien de geringe bijdrage van de Belgische belastingbetaler, tot 50 miljoen euro verlies leiden. Een bescheidener opzet met vijfduizend kilometer wordt moeilijk te handhaven. Belgische wegen kennen zo veel op- en afritten dat omzeilen erg gemakkelijk is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden