WNF gehekeld om sponsor Essent

Het sponsorcontract tussen het Wereldnatuurfonds en energieleverancier Essent stuit op kritiek van andere Nederlandse natuur- en milieuorgansiaties. Essent levert op het gebied van duurzame energie en kernenergie nog een controversieel product, vinden Natuur en Milieu en Greenpeace....

Van onze verslaggever

'Essent kan nu goede sier maken met een product op het gebied van natuur en milieu dat de lading niet geheel dekt', zegt de woordvoerster van Natuur en Milieu over het, dinsdag afgesloten, contract. 'Met sponsoring op zichzelf hebben we geen moeite. Het is wel de vraag of de onafhankelijkheid blijft wanneer het om grote sponsorbedragen gaat.'

Greenpeace is bang voor beïnvloeding van milieuorganisaties. 'Wanneer bedrijven steun kopen voor hun eigen product is dat bedenkelijk. We vragen ons af of we WNF nog zullen horen over het feit dat Essent voor de helft eigenaar is van de kerncentrale in Borssele. Ieder bedrijf dat ons geld wil geven, poeieren we af.'

Net als enkele andere energiebedrijven produceert Essent groene stroom door onder meer de verbranding van biomassa, de opwekking van gas uit vuilnisbelten en via waterkrachtcentrales. Volgens de milieubeweging, die wind- en zonne-energie progageert, zijn dat relatief slechte methoden. Organisch materiaal zou moeten worden gecomposteerd; waterkrachtcentrales zouden veel vissen het leven kosten en het bijstoken van biomassa zou problematisch afval opleveren.

Als onderdeel van het sponsorcontract gaat het WNF vanaf volgend jaar echter exclusief groene stroom van Essent aanbevelen aan haar donateurs en aan andere geïnteresseerden. Andere aanbieders, die nog schonere groene stroom aanbieden, zullen niet worden genoemd.

'Wij kunnen ons vinden in de manier waarop Essent groene stroom opwekt en delen de bezwaren van de milieubeweging dus niet', zegt de WNF-woordvoerster. 'We willen juist graag met dit energiebedrijf in zee omdat het de grootste aanbieder van duurzame energie is op dat gebied. Onze onafhankelijkheid blijft volledig gegarandeerd.'

Hoeveel geld met het sponsorcontract gemoeid is, wil het WNF niet kwijt. 'Dat valt onder de bedrijfsgeheimen.' Essent zou het bedrag wel willen noemen, maar verwijst naar de afspraak met het WNF om dit niet te doen. Het gaat om een 'zeer aanzienlijk bedrag', aldus het bedrijf, dat voetbalclub FC Twente voor enkele miljoenen per jaar sponsort.

Voor WNF-Nederland, dat in 1999/2000 een kleine 35 miljoen gulden binnenhaalde aan donaties, is het de eerste keer dat een hoofdsponsorcontract op 'corporate-niveau' wordt afgesloten. WNF verleende haar pandabeertjes-logo eerder wel aan producten zoals tandpasta en aan acties waarmee ook vliegreizen naar Afrika konden worden gewonnen.

Die vorm van inkomstenwerving is andere natuur- en milieuorganisaties een gruwel. 'Organisaties die zich profileren op milieugebied moeten dat in stijl doen', vindt de woordvoerster van Natuur en Milieu. 'Een milieuquiz waarmee je een auto kunt winnen kan eigenlijk niet. Het weggeven van vliegreizen ook niet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden