Witgoedconsumenten krijgen na tien jaar hun geld terug

In 1990 geleden kwamen Megapool en Wastora met een echte klanten binder: in hun winkels witgoed kopen, na tien jaar het geld terug....

Voor tienduizenden Nederlanders maakt dit jaar niet uit welk feest zij vieren: Sinterklaas of Kerstmis. Een groot cadeau krijgen zij toch. Megapool en Wastora komen hun belofte van tien jaar geleden na: zij geven de aankoopprijs terug van de toen aangeschafte video, wasmachine of tv.

De koopjesjagers-op-termijn ko pen in 1990 allemaal voor een stevige prijs, want niet voorzien van kortingen of andere voordeeltjes, maximaal twee tv's, twee video's, twee wasmachines of ander spul bij hun witgoedhandelaar. Diverse filialen van Megapool zien hun omzet verdubbelen. Bij Wastora loopt het aantal kopers onder deze regeling op tot 18 duizend.

De actievoorwaarden verplichten de kopers bovendien naast de aankoopbon een certificaat op naam aan te vragen, en deze twee papieren zorgvuldig te bewaren. Precies tien jaar later kan in de winkel de persoon, genoemd op het certificaat, de aankoopprijs terug halen.

De Consumentenbond kijkt argwanend mee. De bond is geen voorstander van dit soort 'geld-terug-acties' waarbij een grote spanne van tijd verstrijkt voordat de tegenprestatie moet worden geleverd. De winkel kan failliet gaan of anderszins met een trucje onder de verplichting uitkomen. Of de eigenaar van het certificaat kan overlijden. Dan betaal je als consument toch een te hoge prijs, stelt de Consumentenbond.

Het feestelijk uitje zonder kosten kan nu bijna plaatsvinden: bij Megapool loopt de actie af tussen half november en half december, Wastora volgt tussen begin december en half januari.

Het wantrouwen van de bond blijkt deels gerechtvaardigd: een van de winkelketens bestaat niet meer. Wastora (vijf winkels) is overgegaan in handen van Megapool of (via het tussenstation van It's) van het concern Vendex KBB.

Bij Megapool zit de afwikkeling van de actie wel snor, denkt de Consumentenbond. Er is een verzekering afgesloten, er is een speciaal potje voor eventuele calamiteiten en uit buitenlands onderzoek is tien jaar geleden al duidelijk geworden dat waarschijnlijk lang niet iedereen zal aankloppen bij het betreffende filiaal met de woorden 'mag ik mijn geld terug?'

De Consumentenbond vertrouwt het echter niet bij de andere erfgenaam van Wastora, Vendex KBB. 'We weten niet of het concern de voorwaarden uit het certificaat na wil leven', aldus een woordvoerster van de bond. Vendex KBB heeft een andere voorstelling van zaken: het concern heeft de ludieke actie simpelweg niet overgenomen, maar bij de boedel van Wastora gelaten.

De accountant die deze boedel beheert, verwijst door naar een pr-bureau, alwaar een woordvoerder namens Wastora meldt dat de afspraak wordt nagekomen. 'Geheel conform de regels. Het is afgedekt via de verzekering. Eigenaars moeten schrijven naar het postbusnummer op het certificaat. Dan krijgen ze te horen waar ze het geld kunnen halen. Dit is in een van de steden waar Wastora vroeger vestigingen heeft gehad. Op verschillende tijden zodat niet duizenden mensen tegelijk in de rij staan.'

De Consumentenbond vertrouwt het niet en vindt dat Vendex KBB te gemakkelijk van de aangegane verplichting wegdraait. 'We worden aan het lijntje gehouden. Zo nodig komen hardere acties.' De woordvoerder van Vendex KBB is zich van geen kwaad bewust. 'We zitten er helemaal niet tussen.' Het pr-bureau benadrukt: 'Er is geen centje pijn.'

Het heerlijk avondje komt, ook voor de kopers bij Wastora.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden