Wit of zwart meisje?

Skin (Anthony Fabian, 2008)

Eén, 21.20-23.05 uur.

'Ze is weer blank! Sandra, je bent blank!' Het is een van de vele absurde uitspraken in Skin. De film speelt zich af in het door apartheid beheerste Zuid-Afrika van de jaren zestig en zeventig. Hoofdpersonage Sandra Laing is allesbehalve blank. Haar Afrikaner ouders weigeren dat te accepteren en stappen naar de rechter als Sandra van haar witte school is gestuurd. Twee blanke ouders kunnen onmogelijk een zwart kind hebben, stellen ze, dus is Sandra blank. De rechtbank geeft hen gelijk en daarmee is de volgende stap in het gesol met Sandra's identiteit gezet.


Regisseur Anthony Fabian richt zijn op feiten gebaseerde drama steeds weer op de even schrijnende als krankzinnige situaties waarin Sandra belandt. Wat haar huidskleur officieel ook mag zijn, in het dagelijks leven wordt ze als uitschot behandeld. Fabian heeft geen grote gebaren nodig om dat pijnlijk duidelijk te maken.


Veelzeggend is de scène waarin Sandra voor de etalage van een kledingwinkel staat, om uit de jurken te kiezen die haar moeder binnen omhooghoudt. Of die waarin ze een afspraakje heeft met een door haar ouders uitgekozen jongen en ook hij over haar huidskleur meent te moeten beginnen. 'Je hoeft je niet slecht te voelen dat je er als een kleurling uitziet', zegt hij goedbedoelend. 'Mij maakt het niets uit.'


Skin had stroperig of drammerig kunnen worden, maar Fabian laat de gebeurtenissen steeds weer net genoeg voor zichzelf spreken. Dat Sandra's karakterisering uitstijgt boven het slachtofferniveau, is zeker ook te danken aan vertolkster Sophie Okonedo: zij houdt haar spel indrukwekkend beheerst en strak. Sam Neill en Alice Krige zijn eveneens uitstekend gecast als Sandra's ouders, twee mensen die te laat beseffen dat ze zich door een verderfelijk systeem hebben laten verblinden.

Das unsichtbare Mädchen (Dominik Graf, 2011)

Arte, 20.15-22.00 uur.

Duitser Dominik Graf mag hier geen bekende naam zijn, in eigen land geldt hij als een van de allerbeste regisseurs. Met zijn talloze (tv-)thrillers en series tilde hij de Duitse krimi naar een geheel nieuw niveau. In een typische Graf-scène gebeuren tien dingen tegelijk, kakelt iedereen door elkaar en weet de camera soms van gekkigheid niet meer waarop hij zich richten moet. De hoofden van de personages, hun handen of een foto op een kast, iemand die op de achtergrond een deur dichtslaat, alles lijkt evenveel aandacht waard. Graf heeft ooit gezegd dat hij op die manier de 'lucht' wil filmen: de spanning die tussen de personages heerst, de interactie van blikken, de bedompte sfeer in een politiebureau - alles wat je eigenlijk niet kunt zien en toch het karakter van een scène bepaalt. Wat dat betreft is Graf in Das unsichtbare Mädchen, geïnspireerd op de vermissing van de 9-jarige Peggy Knobloch in 2001, op de toppen van zijn kunnen. Niklas Tanner speelt de Berlijnse inspecteur die in een grensstadje op onderzoek uitgaat.

The Social Network (David Fincher, 2010)

RTL 5, 20.30-23.00 uur.

Opmerkelijk boeiende film over de oprichting en groeiperikelen van de vriendenwebsite Facebook. Mark Zuckerberg, koud opgediend door acteur Jesse Eisenberg, is een hoogst onaangename held; het is de verdienste van regisseur Fincher dat hij de Hollywoodfilm weer een meer sociaal kritische kant opstuurt, zonder daartoe allerlei concessies te doen aan het vaak als dom versleten grote publiek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden