Wisseltruc maakt buitenlandse betaling duur

Nederlandse consumenten die buiten de Eurozone betalen of pinnen worden steeds vaker voor een keuze gesteld: wilt u afrekenen in lokale valuta of in euro's? De eerste optie is de traditionele manier. U pint bijvoorbeeld dollars en uw thuisbank berekent achteraf welk bedrag er van de rekening wordt afgeschreven. Het aanbieden van de tweede optie is de laatste jaren sterk in opkomst bij buitenlandse webshops, hotels en pinautomaten. Er wordt direct een omrekening gemaakt van de vreemde valuta, waardoor de rekening in euro's wordt gepresenteerd. Dit proces staat bekend als dynamic currency conversion (DCC). Op het eerste gezicht lijkt het een mooie service voor consumenten. Een nadere analyse leert echter dat DCC vooral een manier is om onwetende consumenten meer te laten betalen voor dezelfde dienst.


In tegenstelling tot betalingstransacties binnen de eurozone, gaan transacties buiten de eurozone altijd gepaard met bijkomende kosten. De grootste Nederlandse banken hanteren bijvoorbeeld een koersopslag van 1 procent voor het omrekenen van een dollarbetaling naar euro's. Bij een DCC-transactie wordt de thuisbank buiten spel gezet. Voor het tonen van de kosten in euro en het daadwerkelijke omwisselen, rekenen aanbieders van DCC koersopslagen die variëren van 3 tot wel 8 procent bovenop de actuele wisselkoers.


In de januari-editie van Economisch Statistische Berichten hebben wij 166 toeristen onderworpen aan een experiment waarbij zij bij een pinbetaling de optie tot DCC kregen. Deze doorsnee consument bleek niet in staat om te bepalen wat voor hem/haar de goedkoopste optie was. Zelfs wanneer de koersopslag bij DCC 10 procent bedroeg, koos ruim de helft van de consumenten voor de DCC-optie. Aangezien DCC op steeds meer plaatsen oprukt, worden consumenten in toenemende mate geconfronteerd met een dienst die zij klaarblijkelijk niet begrijpen en die procentueel gezien hoge kosten met zich meebrengt.


Soms verschijnt ook de aanduiding best rate guaranteed. Consumenten kunnen in dat geval teveel betaalde kosten terugkrijgen van de DCC aanbieder, echter, dit kan alleen na het doorlopen van de nodige administratieve procedures.


Gezien het gebrek aan controle op DCC-aanbieders en de hoge koersopslagen die aan gebruikers wordt gerekend, is het hoog tijd dat financiële toezichthouders het DCC-proces onder de loep nemen zodat consumenten beschermd worden tegen woekeropslagen op de geldende wisselkoers. Tot die tijd strekt het tot aanbeveling om geen gebruik te maken van DCC en internationale geldtransacties te allen tijde in lokale valuta te voldoen.


DIRK GERRITSEN EN COEN RIGTERING

Docenten UU School of Economics

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.