Wintersporter kan dit jaar zijn auto thuislaten

Er zit forse groei in het aantal sneeuwbestemmingen dat de komende winter per trein bereikbaar is. Euro-Express, een vroegere concurrent van de NS, brengt skiërs niet alleen naar Oostenrijk of Italië, maar ook naar Zwitserland en Frankrijk....

Het bedrijf claimt dat het de vorige winter 40 duizend wintersporters heeft vervoerd, wat neerkomt op een verdubbeling. De maatschappij heeft voor 2,5 miljoen euro 25 rijtuigen overgenomen die de NS in het hoogseizoen heeft gebruikt voor de AutoSlaap Expres en ' s winters voor de Alpen Expres.

Begin 2002 kondigde de NS aan dat beide treinen te slecht boerden om nog langer te worden ingezet. Euro-Express, dat tot dan met de Ski-Trein de Alpen Expres beconcurreerde, huurde vorig jaar de rijtuigen en nam de naam Alpen Expres over. Het doel was om de wagons ' s zomers te gebruiken voor de AutoSlaap Trein, een afgeslankte versie van NS' Auto-Slaap Expres.

Een onverwachte tariefsverhoging van de Franse spoorwegen blokkeerde het plan. Maar gesprekken met de Fransen zijn nog gaande. Volgens directeur Leo Weeber wordt er 'driftig onderhandeld' om in 2004 met de autotrein te rijden.

Met de Italiaanse spoorwegen gaan de gesprekken volgens Weeber de goede kant op. Euro-Exformule veranderd. De Alpen Expres is het paradepaard, maar daarnaast is er volgens Weeber vraag naar goedkopere nachttreinen. Zo'n trein is de Ski-Trein Basic geworden. Voor feestbeesten is er de Ski-Trein Disco.

Dat Euro-Express ' s winters op Frankrijk gaat rijden, is geen punt van dispuut met de Franse spoorwegen. Vanuit Zwitserland worden de skiërs met een touringcar naar hun bestemming gebracht. Voor een aantal bestemmingen buiten Frankrijk geldt ook een transfer.

Met de opname van Frankrijk in het winterschema, dat half december begint, wordt Euro-Express weer een beetje concurrent van de NS. De Ski-Thalys vervoert per winter een kleine tienduizend wintersporters naar Franse ski-oorden.

press wil ' s zomers graag met autoslaaptreinen op Bologna rijden. Dat ketste vorig jaar af op een gebrek aan rijtuigen.

Euro-Express ging er toen nog van uit dat op Frankrijk kon worden gereden. Toen dat idee onderuit ging, was het te laat om voor de autoslaaptrein nog een plekje te vinden in het Italiaanse rijschema.

Met wintersportreizen loopt het beter. Voor het winterseizoen 2003-' 04 heeft Euro-Express de

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden