Winstwaarschuwing Heineken laat beleggers onberoerd

Een relatief sterke euro, Nigeriaanse inflatie, een ramadan die net in de verkeerde week viel en politieke onrust in zowel Egypte als Congo. Tel daar de economische malaise in Brazilië en Griekenland bij op, net als een anti-alcoholcampagne in Rusland en een orkaan in Mexico en ziedaar: de reden dat Heineken woensdag een winstwaarschuwing gaf over 2013.

AMSTERDAM - Het lag aan alles, behalve aan Heineken zelf. Dat was de boodschap van een tussentijds handelsbericht waarin het bestuur van de bierbrouwer woensdag zei dat de nettowinst over 2013 zal dalen met 'een laag, ééncijferig percentage'. Ook maakte het bedrijf de resultaten van het derde kwartaal bekend. Daarin daalde de nettowinst met 15 procent naar 483 miljoen euro.


De winstdaling van Heineken was volgens financieel topman René Hooft Graafland vooral te wijten aan de nadelige wisselkoersen. Inkomsten die het bedrijf behaalt in andere valuta's - en dan vooral de Mexicaanse peso, de Braziliaanse real, de Nigeriaanse naira en de Russische roebel - leveren omgerekend minder op doordat de euro er stukken beter voorstaat dan een jaar geleden. Voor de winst van Heineken scheelde dat volgens Hooft Graafland zo'n 40 miljoen euro.


Ook de met 8 procent afgenomen bierconsumptie in Midden- en Oost-Europa speelt het bedrijf parten, net als de zwakke markt in Afrika. Daar daalde de omzet met 11 procent. Een orkaan die in september door Mexico trok, zorgde in Midden-Amerika voor 6 procent minder consumptie.


'Over het algemeen hou ik niet van bedrijven die de schuld aan alles wijten, behalve aan zichzelf', zegt Corné van Zeijl, analist bij SNS Asset Management. 'Maar ik denk dat Heineken in dit geval gelijk heeft. Ze voeren een aantal goede besparingen door, het gaat voorspoedig met hun geografische expansie, dus de belangrijkste factoren die de winst nu benadelen zijn inderdaad extern.'


Dat was woensdag volgens Van Zeijl ook te zien aan de AEX, waarin de koers van Heineken met 'slechts' 4,5 procent daalde.'Het is een goed bedrijf met een goed product, maar de markt zit even niet mee', zegt ook analist Tom Muller van Theodoor Gilissen.


Niet alle cijfers bleken overigens rood woensdag. Een lichtpuntje voor Heineken was het goede zomerweer in West-Europa.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden