Winstgroei bij Hunter Douglas door VS en Canada

Luxaflex-fabrikant Hunter Douglas heeft de winst in de eerste helft van het jaar 25 procent zien stijgen naar 62,9 miljoen gulden....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Het bedrijf is optimistisch over de resultaten in de rest van het jaar. 'Ik kan niet garanderen dat we over de tweede helft ook een 25 procent hogere winst boeken, maar het zou mij tegenvallen als we de winst over 1995 niet zouden kunnen verbeteren', aldus financieel-directeur L. Reijtenbach in een toelichting. Vorig jaar behaalde het bedrijf een winst van 125,6 miljoen.

Aanvankelijk reageerden beleggers optimistisch op de fraaie cijfers. Daarna zakte de koers echter terug tot een verlies van 2,10 op 116,50 gulden. Volgens een handelaar was er sprake van winstnemingen. 'Het is een gezond resultaat, maar hier geldt dat het bezit van de zaak het einde van het vermaak is.'

In Europa, waar het 44 procent van zijn omzet behaalt, heeft de in Rotterdam gevestigde onderneming last gehad van de matige economische ontwikkeling. Met name in Duitsland en Frankrijk bleven de resultaten achter. Bij de in Utrecht gevestigde dochter Nedal, die lichtmasten en lantarenpalen maakt, ging de winst omhoog.

In de VS en Canada, waar ongeveer 38 procent van de omzet vandaan komt, profiteerde Hunter Douglas niet alleen van de economische groei. Het bedrijf heeft in die landen veel geld uitgegeven aan reclame en marketing. Daardoor heeft het zijn marktpositie versterkt. Op de markt voor raambekleding heeft het nu tussen 40 en 50 procent van de omzet. 'Daar hebben we het aanzienlijk beter gedaan dan we zelf hadden verwacht.'

Ook in Latijns-Amerika, waar Hunter Douglas vooral in Brazilië actief is, heeft het zijn marktaandeel proberen te vergroten. Daarom heeft het de prijzen van zijn producten verlaagd. Tegelijkertijd zijn de financieringslasten door de uitbreiding van de activiteiten gestegen. 'Dat is een lange-termijnpolitiek om meer continuïteit te krijgen', aldus Reijtenbach. Winst en marges zijn fors gedaald. De omzet is in deze regio wel gestegen en beloopt nu 6 procent van de groepsomzet.

In Azië blijft Hunter Douglas uitbreiden. Zo zijn onder meer belangrijke orders verkregen voor de levering van sandwich-panelen en plafonds voor een aantal nieuwe luchthavens in China. 'Maar er zit altijd een jaar of twee tussen het boeken van een project en het binnenhalen van een winst. Daarom komt de echte winst pas in de komende jaren', aldus Reijtenbach.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden