Winstbom

'ALS een bedrijf moet worden gesaneerd kijkt iedereen naar de directeur personeelszaken en niet naar de directeur inkoop.'..

PETER DE WAARD

Dit stelt professor A. van Weele van Holland Consulting Groep. Dit organisatie-adviesbureau heeft een onderzoek verricht naar kostenbeheersing bij Nederlandse beursfondsen. Daaruit blijkt dat bedrijven vooral oog hebben voor de interne kosten zoals het personeel. Aan de beheersing van externe kosten (inkoopuitgaven) wordt nauwelijks iets gedaan, terwijl die aanzienlijk hogere besparingen kan opleveren.

Van Weele: 'Gemiddeld is het aandeel van de externe kosten in de totale kosten 55 procent. In bedrijfstakken als de bouw, detailhandel en de handel is het zelfs 65 procent.'

Bedrijf Aandeel externe kosten

Pakhoed 86% Ahold 80% Hunter 80% Ahrend 77% IHC Caland 76% Internatio 75% KNP BT 74% Boskalis 74% Volker 74% NBM Amstelland 72% CSM 71%

De bovenstaande bedrijven die zeer veel externe kosten hebben, zouden volgens het onderzoek van Holland Consulting de winst aanzienlijk kunnen opvoeren. Grote internationaal opererende multinationals hebben in het verleden bewezen dat verlaging van de externe kosten mogelijk is.

'Ik noem maar de actie van het Duitse concern VW dat enkele jaren geleden de leveranciers een kostenverlaging afdwong.' Nederlandse bedrijven benutten de mogelijkheden daartoe volgens Van Weele nauwelijks.

Holland Consulting Groep heeft de jaarverslagen van 44 Nederlandse beursfondsen onderzocht op hun beleid voor beheersing van externe kosten. Slechts 8 van de 44 bedrijven zijn daar daadwerkelijk mee bezig. Zo zegt Philips twee miljard gulden te willen bezuinigen door 'ondermeer de mondiale inkoopkracht' te benutten. Ahold maakt melding van het feit dat 'er projecten zijn met leveranciers om efficiënter te werken'. Echt concreet is alleen KLM. Die stelt in het jaarverslag 300 miljoen gulden te willen besparen op een jaarlijks inkoopvolume van zes miljard.

Bedrijven als HBG, Stork en Shell besteden helemaal geen aandacht aan de inkoopkosten. 'In het algemeen is er geen actief beleid. Dat geeft reden tot zorg', zegt Van Weele. Opvallend zijn ook de grote verschillen van het aandeel externe kosten tussen bedrijven in dezelfde branche.

Brouwer Heineken bestaat 60 procent van de kosten uit externe kosten, bij concurrent Grolsch slechts 33 procent. Automatiseerder Getronics geeft 61 procent van de kosten uit aan inkoop, Cap Gemini maar 10 procent.

'De uitstekende resultaten die de meeste bedrijven nu halen, zijn vooral te danken aan de gunstige marktomstandigheden. Als de conjuctuur tegenzit, dan gaan ondernemingen in dit land barre tijden tegemoet', voorspelt hij.

De externe kosten hebben grote invloed op het rendement. Indien een bedrijf als Ahold 2 procent op de externe kosten kan besparen, stijgt het rendement op het geïnvesteerd vermogen van de huidige 12,8 naar 18,2 procent. Indien de besparing op de externe kosten 5 procent bedraagt, schiet het rendement zelfs omhoog tot 26,4 procent. Onder veel bedrijven ligt een soort winstbom.

'Er is sprake van een hefboomeffect. Helaas werkt die ook in het omgekeerde geval. Onverschilligheid bij de leverancierskeuze of een slechte contractbewaking kan een positief resultaat in zijn geheel teniet doen.'

Van Weele concludeert dat Nederlandse bedrijven zich onvoldoende bewust zijn van de impact van externe kosten op het rendmement. 'Inkoop is vaak niet eens een gespreksonderwerp op het hoogste bestuurlijke niveau van een onderneming.'

Peter de Waard

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden