Winst voor Schiphol door extra reizigers

De inkomsten van luchthaven Schiphol zijn in 2013 fors verhoogd door de aanwas van nieuwe passagiers. De extra bezoekers telden meer geld neer voor het gebruik van de luchthaven en maakten vaker gebruik van de parkeerplaatsen. Alleen de omzetten bij de winkels op Schiphol zakten door de recessie wat in.

AMSTERDAM - Dit blijkt uit de cijfers van Schiphol. 'Door een verbetering van het economische klimaat stijgt het aantal passagiers, zijn de vliegtuigen beter bezet en worden ze groter', zegt bestuursvoorzitter Jos Nijhuis. Voor 2014 verwacht Nijhuis een stijging van het aantal passagiers met 2 à 3 procent.


In 2013 deden 54,6 miljoen passagiers Schiphol aan, 3 procent meer dan het jaar ervoor. Het bedrijf profiteerde van een stijging van het aantal passagiers van KLM. Deze luchtvaartmaatschappij, met onderdelen zoals Transavia, nemen 70 procent van het aantal passagiers op Schiphol voor hun rekening. Het aantal vliegtuigen dat de luchthaven afgelopen jaar aandeed, steeg ook licht, maar minder dan het aantal passagiers.


De drukste dag was 29 juli, toen bezochten 183 duizend reizigers Schiphol. 'Op zulke piekmomenten zitten we aan het maximum van onze capaciteit', zegt Nijhuis. Dit ligt vooral aan het aantal plekken voor vliegtuigen aan de gate. Schiphol is daarom van plan een nieuwe pier te bouwen, de A-pier. Het bedrijf is hierover in gesprek met luchtvaartmaatschappijen.


Door de stijging van het aantal passagiers nemen de inkomsten uit havengelden toe. Dit bedrag moeten luchtvaartmaatschappijen afdragen aan Schiphol per passagier die binnenkomt. Het is een gevoelig onderwerp voor de maatschappijen. Onlangs kondigde de topman van budgetmaatschappij Ryanair aan wel vanaf Schiphol te willen vliegen 'mits het niet te duur wordt'. Hiermee doelt hij op luchthavengelden, die vaak vooral hoog zijn voor prijsstunters als Ryanair. Deze moet het luchthavengeld doorberekenen aan de passagier waardoor een ticket toch duur wordt en het prijsvoordeel ten opzichte van reguliere maatschappijen vervalt.


Schiphol zal ook dit jaar de havengelden met 0,4 procent verhogen. Maar volgens topman Nijhuis is de luchthaven relatief goedkoop in vergelijking met omringende landen. 'We staan qua hoogte van havengelden in Europa op de achtste plek, luchthavens als Frankfurt en Parijs gaan ons voor.'


Door de crisis houden de consumenten ook op het vliegveld de hand op de knip. De vertrekkende passagier gaf afgelopen jaar gemiddeld bijna 16 euro uit in een van de winkels achter de douane. Dit is 4,8 procent minder dan vorig jaar. Een uitzondering vormen de Chinezen. De geven juist meer uit voordat ze naar huis gaan, met name aan luxeproducten zoals sieraden, merkkleding en dure flessen drank.


Schiphol maakte de lagere winkelopbrengsten goed met meer inkomsten uit parkeergelden: 99 miljoen euro bedroeg de omzet. Volgens het bedrijf komt dit doordat er meer passagiers zijn bij regionale vliegvelden zoals Eindhoven en Rotterdam. In 2013 steeg het aantal bezoekers van Rotterdam The Hague Airport met 25 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden