Winkelketen Schoenenreus vraagt uitstel van betaling aan

AMSTERDAM - Het Brabantse winkelbedrijf Schoenenreus staat op omvallen. De directie van het concern liet donderdag weten dat het uitstel van betaling heeft aangevraagd. In een schriftelijke verklaring wijt het bedrijf de problemen aan de 'eurocrisis, de concurrentie van online winkels en een teruglopend consumentenvertrouwen.'


Met 1.500 werknemers en 200 filialen in Nederland en België, is Schoenenreus een van de grootste schoenwinkels van het land. De omzet en winst stonden al langer onder druk. Cijfers over 2012 zijn nog niet bekend, maar in 2011 werd bij een omzet van 81 miljoen euro een verlies geleden van bijna 1 miljoen. In 2010 maakte het bedrijf nog een winst van 3 miljoen euro op een omzet van 88 miljoen.


Hoewel veel retailbedrijven last hebben van de recessie is de malaise bij Schoenenreus een verrassing. In maart 2012 verkocht de European Retail Shoe Company, die Schoenenreus in 2007 overnam van oprichter René van de Vroomen, het bedrijf. Directeur René de Lege en Paul Schouwenaar (ex-Zeeman) en Quote-500-lid Eric Companjen (ex-Bakker Bart) namen het roer toen over.


De nieuwe eigenaren verstrekten het bedrijf een lening en sloten een financieringsovereenkomst met de bank. De Lege liet bij die gelegenheid weten 'dat door de overname en een kapitaalinjectie een solide financiële basis is gelegd voor Schoenenreus zodat haar toekomst is gewaarborgd.' Uit de toelichting op het jaarverslag van 2011 blijkt dat dat een erg optimistisch geluid was. Schoenenreus begon al in mei 2011 averij op te lopen. Tegenvallend weer en de daling van het consumentenvertrouwen zorgden voor de eerste schade.


Als klap op de vuurpijl bleef de winter in de laatste maanden van het jaar uit, terwijl het bedrijf zijn voorraden had afgestemd op een goede winter. 'Het werd duidelijk dat Schoenenreus achterbleef ten opzichte van de markt', aldus het jaarverslag. Noch het strategische plan met de titel 'Het moet anders', noch het binnenhalen van zangeres Monique Smit als gezicht van de campagne, kon aan die situatie iets veranderen, blijkt nu.


CNV-bestuurder Agostino Di Giacomo Russo, die het bericht gisteren op Teletekst moest lezen, noemt het 'erg jammer' dat de directie de bond niet van tevoren heeft ingelicht. 'Blijkbaar was al langer duidelijk dat het moeizaam gaat. Dat hadden ze ons kunnen laten weten.'


'Het lagere segment in deze branche heeft het moeilijker dan het midden- en het hogere segment', aldus Geraldien Prud'homme, vakredacteur bij het blad Schoenvisie. 'De marges zijn er lager en de doelgroep wordt vermoedelijker harder getroffen door de crisis.'


Paul te Grotenhuis van CBW-Mitex, een brancheorganisatie voor onder meer de schoenenbranche, kan zich goed voorstellen dat Schoenenreus last heeft van de concurrentie van web-winkels. 'Een bedrijf als Zalando heeft in korte tijd met enorme reclamebudgetten een grote naamsbekendheid gekregen. Natuurlijk gaat dat ten koste van fysieke winkels. Alleen de kleinere, lokale 'helden', die zich met service kunnen onderscheiden, hebben daar minder last van.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden