Winkeldiefstal?

Vrouwen stalen op bestelling wekelijks voor twintigduizend gulden aan goederen. Zij gebruikten diepvriestassen om de poortjes ongehinderd te passeren. Zijn de grenzen van de beveiligingstechniek bereikt en biedt meer personeel een betere bescherming tegen winkeldiefstal?...

J. Heuker of Hoek, directeur van Seceurtronics in Hillegom: 'Het antwoord op uw vraag is een vet ''ja''. Dat is het verhaal. De elektronica is best goed, maar alles kun je saboteren en elimineren. Bij de aanschaf van detectiepoortjes heeft de winkelier niet een probleem opgelost, hij heeft er een bij. Want wat denkt het personeel? ''We hebben poortjes dus hoeven we niet meer op winkeldiefstal te letten.''

'Detectiepoortjes zijn hulpmiddelen, daar kan en mag je geen honderd procent resultaat van verwachten. Voor de ondernemer is het zaak zijn personeel goed te instrueren en terug te keren naar de oude situatie, dat wil zeggen het personeel moet naar de klant toe en de klant aanspreken. ''Mevrouw, meneer, kunt u vinden wat u zoekt?''

'Als het personeel meer aandacht voor de klant heeft en uit zijn doppen kijkt, dan heeft de winkelier minder poortjes nodig.'

G. Schut, directeur Athenaeum Boekhandel in Amsterdam: 'We hebben wel wat last van winkeldiefstal, maar dat is niet vergelijkbaar met andere branches. Het boek is geen aantrekkelijk product om te jatten. En voor professionele dieven is het boek geen enorme markt.

'We hebben onze winkel beveiligd met poortjes en tv-camera's. In de boekenbranche wordt intensief gesproken over het beveiligen van boeken bij de bron, door het inbrengen van een beveiligingsmedium bij het binden van boeken. Technische grenzen? Tja, als de dief echt wil, is er een grens aan wat je kunt doen.'

Caroline Groenendijk, heeft drogisterijen in Rotterdam: 'Nee, we hebben niet zo'n last van winkeldiefstal, niet erg veel tenminste. Een drogisterij staat in een rijke buurt, de andere in een winkelcentrum, waar wel wat meer wordt gestolen. We proberen diefstal tegen te gaan door verpakkingen van dure artikelen leeg te halen en geschenkdozen open, maar met folie eromheen, aan de klant te tonen, zodat de inhoud ervan niet kan worden meegenomen. En natuurlijk goed opletten.

'De winkeldief herken je niet, of toch wel: een klant die het personeel in de gaten houdt, kan een dief zijn.'

G. Hoffmann, directeur van Hoffmann Bedrijfsrecherche: 'Die diepvriestassen zijn al jaren bekend. Er zijn geen grenzen aan de beveiligingstechniek. Er is een constante ontwikkeling die wordt achterhaald door de dader. Het is een voortdurend spel van maatregelen en ontduiking. Op het tweede deel van uw vraag antwoord ik ''jazeker''. Het personeel is wat de beveiliging betreft belangrijk.'

Erik Muller, woordvoerder Albert Heijn: 'Ik zou niet weten hoe een winkeldief eruitziet. Er is geen typering voor te geven. Over ons beveiligingsbeleid doen wij om begrijpelijke redenen geen mededelingen. Ik heb geen aanknopingspunten om te veronderstellen dat er meer uit winkels wordt gestolen. Ik kan niet zeggen: wat komt er opeens een hoop boven water. Je kunt jezelf een verval van normen en waarden in deze tijd ook aanpraten. Techniek en personeel vullen elkaar aan. De ene keer ligt meer de nadruk op elektronica, de andere keer op personeel. Het is niet of/of, maar en/en.'

H. J. Kooiman, bedrijfsleider A & P in de Amsterdamse Wibautstraat: 'Een winkeldief kan iedereen zijn. Jong of oud, maakt niet veel uit. Er zijn hier twee grote scholen in de omgeving. De scholieren van hier tegenover mogen in de middagpauze niet achter de kassa. De studenten van de HES, die boven ons zit, mogen dat wel. Daar hebben we geen probleem mee.

'Nee, winkeldiefstal neemt niet toe als ik kijk naar de tijd, tien jaar, die ik hier sta. Het gaat nu weer goed, dat wil zeggen: minder winkeldiefstal, maar u kent de situatie hier in de buurt niet zo lang geleden. In ben nog in het gebouw van de Volkskrant geweest om te praten over de beveiliging van de buurt tegen junks en de bijbehorende problemen. Toen kregen we een politiecabine voor de deur. Het heeft gewerkt.

'Wij houden het op een combinatie van techniek en personeel. We hebben een cameracircuit, spiegels, geen poortjes. Maar als er iets gebeurt, moet er in de winkel iemand zijn die ingrijpt en dat gaat vaak met agressie gepaard. Dus hebben we ook bewakingspersoneel achter de kassa.'

Henk Thomas

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden