Winkeldiefstal: de succesnummers

Onder de kop 'Klanten stelen steeds creatiever in supermarkten' heeft Foodmagazine, het vakblad voor de branche, in zijn laatste nummer een lijst opgesteld van de tien opvallendste en/of vaakst voorkomende trucs in deze categorie diefstal....

* Klant komt winkel binnen, haalt handvol glassplinters uit de broekzak en stopt die in een voorverpakt stuk kaas. Verontwaardigd tegen de middenstander: 'Ik heb die kaas gisteren hier gekocht en kijk er zitten splinters in. Ik wil mijn geld terug.' Een variant daarop: Vrouw met baby pakt potje babyvoeding uit het schap, loopt door naar de kassa en vertelt dat kindlief van de dokter op een ander merk voeding moet overstappen. Of ze mag ruilen? Met een gratis pot verlaat ze vervolgens de winkel.

* Klant staat met volle wagen aan de kassa, rekent af, stapt naar buiten, gaat weer naar binnen en laadt zijn winkelwagentje vol met exact dezelfde boodschappen plus een fles cola. Bij de kassa - vaak ook bij dezelfde caissière als de eerste keer - laat hij zijn oude kassabon en de fles cola zien en zegt: 'Ik was die cola nog vergeten.'

* Man en vrouw staan samen bij de kassa. Man laadt alvast een doos vol met boodschappen om die in de auto te zetten. De vrouw wacht tot de caissière het totaalbedrag aanslaat en zegt dan: 'Even wachten, mijn man heeft de portemonnee. Ik ga hem wel even halen.' Het stel verdwijnt met de niet-betaalde doos, en laat de rest achter.

* Vorig jaar nog in het nieuws: de striptease-act. Vrouw ontkleedt zich in drukke supermarkt ter hoogte van de kassa, handlanger doet in alle commotie een greep in de kassa of glipt zonder te betalen langs de caissière

* Klant heeft twee op elkaar gestapelde kratten bier in zijn wagentje of achterop de zogeheten krattenbeugel. In de ruimte tussen de kratten worden kleine, relatief dure produkten verstopt, zoals vleeswaren, 'drogmetica' of scheermesjes.

* Klant loopt naar het lege-flessenmagazijn, ziet daar een krat Grolsch-beugels op de band staan en stapt op de bedrijfsleider af met het verhaal dat hij geen statiegeld-bonnetje uit de automaat heeft gekregen. Foodmagazine: 'Een truc die hierop lijkt, is die van het touwtje dat de klant aan het krat bevestigt en waarmee hij het krat weer terugtrekt als het bonnetje geprint wordt.'

* Een golden oldie: Boodschappen verstopt onder een dubbele bodem van een doos, onder een hoed of in een opgerolde sweater. In wijde jassen of paraplu's verdwijnen ook veel artikelen.

* Misbruik van fabrikanten-acties. Bijvoorbeeld in het geval van een coladoppen-spaaractie. De doppen worden simpelweg van de flessen gedraaid en meegenomen. Hetzelfde gebeurt met acties rond streepjescodes.

* De op-eet-truc. Een vondst die met name door kleine kinderen wordt toegepast. Zij gaan in de winkel naar de snoepafdeling, halen een lollie uit de verpakking en steken die meteen in hun mond. Als de bedrijfsleider vraagt naar de herkomst van het ding, houdt het kind bij hoog en bij laag vol dat de lollie al buiten in de mond werd gestoken.

WdJ

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.