Wind mee

Tijdschriftenmerken zijn digitale klikfeestjes geworden.

Tijdschriftkenner Rob van Vuure ontleedt de beste bladen


Bomen die tot de hemel groeiden, ook de bomen waarvan je tijdschriften maakte. Wat je ook deed, elke week verkocht je meer. Elk lullig probeersel had succes, dus: gouden vondst. Soms mislukte een cover, maar toch een topverkoop. 'Zie je wel: vaag artistiek, daar hebben de mensen behoefte aan.'


Wie kon er echt bladenmaken, wie niet? Dat wist je niet, dat bleek pas toen de wind ging liggen. Een afgeprijsde Viva verkopen, dat kon iedereen. Een Kerstnummer verkopen, dat kon iedereen: benen van de trappers, rechtop zitten en kijk ons eens hard gaan. Scherp-zijn was niet nodig.


Maar het werd windstil. Het werd zelfs tegenwind. En wat bleek: weinig bladenmakers-koren, veel bladenmakers-kaf.


Tegenwind werd storm. Oplagen daalden en dalen, wat je ook doet. En de scherpte verdween ook nu: welnee, het was geen slecht idee, je weet toch dat onze oplage structureel zakt? Welnee, het is geen verkeerd covermodel, je weet toch dat we al een jaar op een index van 87 zitten? Niemand die zegt: hé vrouwenblad, alweer een verhaal over de beste vreemdgaanplekken? Of stond het in Libelle, in Margriet, in Viva, in Flair, in Vriendin, in Ouders van Nu, in de krant, in Elle, in Vrouw, in Linda of in Marie Claire? Index 87 en je onverschillig verschuilen achter 'print is dood, wat je ook doet, digi weet je wel'. Wind mee, windstil, tegenwind, storm tegen.


Complete klimaatverandering.


Tijdschriften werden merken die ook digitaal moeten worden aangepakt. En weer zie je: koren én kaf heeft succes. De gouden printtijd revisited. Wat je ook bedenkt: top, al weer een betere index. Zoveel meer bezoekers, zoveel meer downloads, zoveel meer shopomzet. Bijna 13 procent van de Nederlanders leest tijdschriftencontent op een app, website of pdf, verleden jaar nog maar 2 procent. Een gigastijging, ondanks de cliché-ideeën. Want ja hoor, een styliste licht live haar printproductie toe. Ja hoor, Gordon heeft een nieuwe vriend, vlug vlug het is nog geen ex, lachend gierend brullend neemt hij al zijn exen even door. Ja hoor, een video over Piet Hein Eek. Ja hoor, tip de button aan en zó kookt Joop Braakhekke. Ja hoor, de complete gids met Lowlandclips. Donald Duck kwaakt als je hem aanraakt (André de Reu). En bij elk blad verwijzingen naar webshop en site, of naar het Instagram-account van een redacteur.


Actie actie, overal. Tijdschriftenmerken zijn digitale klikfeestjes geworden. Elk lullig probeersel heeft succes, dus: gouden vondst. Soms mislukt er iets, maar niet zeuren, top-index, duizenden downloads. Tienduizendste bezoeker! Miljoenste bestelling!


Ook het digi-kaf scoort nu, zoals ooit bij print.


Maar straks, als de wind gaat liggen?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden