Wilt u de film met of zonder parallax?

Rumoer, een festival kan niet zonder. Dus komt het IFFR-directeur Bero Beyer wel uit dat Chez nous nu al controversieel wordt genoemd, onder meer in de Franse en Nederlandse pers.

De openingsfilm: Lemon van Janicza Bravo

Dat kán de wereldpremière van de Franse film van de Belg Lucas Belvaux opleveren, straks in Rotterdam. Belvaux, die in 2012 het festival opende met 38 témoins, regisseerde een film over een fictieve extreem-rechtse partij, met een voorvrouw die behoorlijk lijkt op de populistische Franse politicus Marine Le Pen.

Schandalig, reageerde de vice-partijvoorzitter van het Front National - die de film nog niet zag. 'En dat van ons belastinggeld!' Een heerlijke aanbeveling die je ook zó op de filmposter kunt plaatsen.

Chez nous dingt mee in de VPRO Big Screen Award, de tweede competitie (naast de Tiger-awards) van het festival, dat zich ooit afficheerde als bewust competitieloos.

Als hoofdthema van de 46ste editie van het festival koos directeur Beyer voor The Parallax Views. De parallax, een meetinstrument uit de astronomie, verwijst naar de beperking van een enkel gezichtspunt. Met het thema wil het IFFR de 'polarisatie binnen onze hedendaagse maatschappij onderzoeken'.

Kernachtig samengevat, door Beyer: 'Wat je ziet, heeft te maken met waar je staat.' Hij en de IFFR-programmeurs zullen de term vermoedelijk twaalf dagen lang aan iedereen (gasten, bezoekers) blijven verklaren.

IFFR 2017

Het 46ste International Film Festival Rotterdam wordt gehouden van 25/1 t/m 5/2. Op vele locaties draaien zo'n 500 films en worden openbare interviews, masterclassesen andere evenementen georganiseerd. Info en kaartverkoop: iffr.com. Voor wie het duizelt: de filmredactie tipt 19 films voor een gegarandeerd geslaagd festival.

Het IFFR wil door film (en debat over film) wijzen op de waarde van juist die veelheid aan perspectieven. Beyer: 'Wij staan als festival nadrukkelijk níét voor monocultuur.'

Om de zaken overzichtelijk te maken, is The Parallax Views opgedeeld in allerlei subprogramma's, zoals Black Rebels (werk van zwarte filmmakers), Criss-Cross (moderne Franse misdaadcinema) en Picture Palestine (de stand van zaken in de Palestijnse cinema). En die rijk gevulde subprogramma's binnen dat parallaxthema vallen gezamenlijk dan weer onder het programmaonderdeel Perspectives.

Mogelijk zegt u nu: ah, dat is dan duidelijk. Zo niet: gewoon van elke verzamelkleur (blauw, oranje, geel, groen, rood) wat films kiezen uit het online IFFR-programma nog de papieren gids werkt ook.

Aan aansprekende gasten geen gebrek. Elk filmfestival op aarde zou verguld zijn met de masterclass-opzet van alleen al de eerste Rotterdamse festivaldag: nadat de Hongaarse meester Béla Tarr (nu ook te zien in filmmuseum Eye) donderdag zijn cinemakunst heeft toegelicht, zal de 37-jarige Amerikaan Barry Jenkins ingaan op zijn overrompelend fraaie speelfilm Moonlight, die naar verwachting vandaag minstens een handvol Oscarnominaties verwerft.

En later in de week komen onder anderen de gerenommeerde filmmakers Andrea Arnold (American Honey), Bertrand Bonello (Nocturama) en Olivier Assayas (Personal Shopper) op bezoek.

'Luxe', erkent Bero Beyer, die het totaal aantal films op 'ongeveer vijfhonderd' schat. Het zijn er 484. Mét parallax.



Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.